Natt til torsdag ankom KV «Svalbard» med kystvaktpersonell, folk fra Kystverket, Sysselmannen, rederiet og bergingsselskapet Ardent Global, tråleren «Northguider» som forrige fredag grunnstøtte i Kinnvika på Nordaustlandet på Svalbard.

Tok seg om bord

Men grunnet ekstreme forhold og 40 knops vind var det ikke muligheter for å ta seg om bord i tråleren da kystvaktskipet ankom havaristen. Først i 18.30-tiden torsdag ble det en værluke, forteller aksjonsleder ved beredskapsavdelingen i Kystverket, Rune Bergstrøm, til Fiskeribladet.

– De har fått gått over båten og sett på skadene. De er begynt å fjerne alt av løse gjenstander om bord, som maling, kjemikalier, tauverk og løse oljetanker. Skader i skroget er kartlagt med ROV, og så skal en jobbe videre med å kartlegge bunnforholdene for å se hvor nær det er mulig å gå med et annet fartøy inntil havaristen, forteller Bergstrøm.

Rune Bergstrøm i Kystverket er aksjonsleder for bergingsoperasjonen av tråleren «Nortguider» Foto: Kystverket

Skal tømmes for diesel

Tråleren har cirka 320 kubikk marin diesel om bord, og det planlegges nå å tømme havaristen for diesel.

– Det må gjøres mye beregninger for å se om det er mulig å dra den av grunn, og deretter planlegge videre aksjon. Dette er et sårbart område og vi fokuserer først og fremst på å unngå skader på miljø. Deretter berging av skipet.

Aksjonslederen opplyser at det ikke er registrert noen lekkasjer fra dieseltanken.

– Det er litt lekkasjer fra spilloljetanker i maskinrommet, men ikke fra dieseltanken.

Sprekk i skroget

– Hva kan du si om skader på skroget?

– Det er en sprekk i skroget og det har medført vanninntrenging i maskinrom og hjelpemaskinrom. Men det er ikke vann i hverken fryserom eller det fremre thrusterrommet, sier Bergstrøm.

Det nederlandske bergingsselskapet Ardent Global jobbet frem til 03 natt til fredag for å få en oversikt på skadene på tråleren.

– Vil båten kunne flyte om dere drar den av grunn?

– Det vet vi ikke ennå, det spørs på skadeomfanget. Men dette er jo en isklasset båt, det er et solid fartøy som tåler en støyt.

Aksjonslederen opplyser at det ser ut til at tråleren ligger stabilt.

– På babord side ligger den på sandbunn og grus, mens på styrbord side ligger den på en fjellgrunn, som har forårsaket skaden på skroget, sier Bergstrøm og tilføyer:

– KV «Svalbard» med sin kapasitet og svært kompetent mannskap er helt avgjørende for at det har vært mulig å komme opp til havaristen og kunne gjøre en skadekartlegging.