JAAAAAA - aldri vore så glad for ein reklame. Grattis til ‪#‎lofotprodukt‪#‎gullfisken Så gøy, skriver Øyvind Andre Haram i FHL.

Lofotprodukt stakk av med seieren, og det var stor glede på sosiale medier. Hvem har vel ikke humret over reklamespotten "Hold torsken", filmen som på en morsom og intelligent måte forteller det norske folk hvor sunt det er å spise fisk. Den første reklamefilmen "Hold i torsken" kostet alene cirka 10 millioner kroner.

Gullfisken er en publikumspris for reklamefilmer vist på de kommersielle TV-kanalene i Norge. Det er første gang en reklamefilm for sjømat når opp i Gullfisken. Det var stor aktivitet på sosiale medier lørdag kveld, og blant de mest aktive var Geir Ove Ystmark, Øyvind Andre Haram (begge i FHL) og Lise Mangseth i Råfisklaget.

Sigvald Rist takker
- Gratulerer til alle venner som har vært med på å gjøre hold i torsken historisk. Lofotprodukt ble første nordnorske annonsør som vinner Gullfisken på 23 år. Takk til dere som stemte opp lommepengene deres, og en spesiell takk til mine kreative venner som har bidratt til å skape en folkelig nettkampanje som ikke kostet ett øre å lage, men som beveget titusenhvis av nordlendinger i hele verden. Dere har gjort en forskjell. Takk, skrev Sigvald Rist, toppsjef på Facebook lørdag kveld.

- Lofoten løfter ikke bare torsken og sjømaten. De har bygd merkevaren sin med en reklame som løfter hele næringen. I kveld stemmer jeg for å holde torsken, skrev FHL-sjef Geir Ove Ystmark på sin Facebook-side.


Lettørt markedssjef

-Tårann renn, uttalte Mangseth på Facebook.

- Gratulerer torsken, Lofoten og Loforprodukt med Gullfisken 2014, la hun til.

- «Hold i torsken» har vært bra for hele næringa. Filmen har vært godt synlig i TV-ruta og det ser ut til at folk flest har trykket selve torsken til sitt hjerte. Dermed har Lofotprodukt sitt valg av budskap kommet hele torskenæringa, for ikke å si sjømatnæringa, til gode, sier markedssjef i Råfisklaget, Lise Mangseth.

Lofotprodukt har de siste årene vokst seg stor og sterk på god og sunn fisk. I 2001 omsatte de for knappe 35 millioner kroner, i 2010 for nesten 175 millioner kroner og i 2012 for 273 millioner kroner. I år ender omsetningen på nærmere 315 millioner.



Lang opptur

Bedriften startet i 1994, og var i en periode eid av Tine, men har siden 2010 hatt investeringsselskapet til Witzøe-familien, Kverva, som hovedeier. I dag har Kverva 83 prosent av aksjene, mens resten er fordelt på ulike mindre aktører. 

På hele denne reisen har Sigvald Rist stått ved roret. På Valentinsdagen i 2011 fikk de ansatte til og med en splitter ny, moderne fabrikk. Ikke mindre enn to statsråder tok turen for å feire den nye fabrikken på Leknes i Lofoten. Bedriften har lyktes i å utvikle merkevarene sine, kjøpt opp konkurrenter og satset offensivt mot forbrukerne. I 2003 endret de merkevarestrategien til å kalle produktene kun "Lofoten", for på den måten å kunne spille på begrepet Lofoten. Nå er de altså kronet med en pris for sin reklame.

FiskeribladetFiskaren gratulerer Lofotprodukt med prisen.