Wilsgård bestilt en batterielektrisk oppdrettskatamaran fra Grovfjord Mek. Verksted for levering i juni 2021.

- Dette er en milepæl for oss og rederiet, da det er en av de første batterielektriske oppdrettsbåtene som bestilles på kommersiell basis i Nord-Norge, uttaler daglig leder ved Grovfjord Mek. Verksted, Bård Meek-Hansen, i en epost.

Kan jobbe en hel arbeidsdag uten lading

Bnr 180 er en batterielektrisk oppdrettskatamaran med hoveddimensjoner 14x7,6m, og blir utstyrt med en 32 tm kran, vinsj på 12 tonn samt 2 capstaner hver på 3 tonn, går det fram av pressemeldingen fra verftet.

Wilsgård bestiller to nye, helektriske fôrflåter

Båten er bygget med et romslig rorhus med pentry og sittegruppe. I tillegg et stort dekkshus som inneholder tørkerom/verksted samt toalett.

De elektriske hovedmotorene fra Danfoss yter 2x107 kW, batteripakken fra Corvus er på 316 kWh, som gjør det mulig å operere en hel arbeidsdag uten lading. GMV’s energistyringssystem (EMS) er videreutviklet til også å inkludere automasjon om bord (IAS). Det betyr blant annet at knapper og brytere i all hovedsak er flyttet inn i det som beskrives som en brukervennlig betjeningsskjerm (HMI) på broen. Dette skal gjøre det mulig på en enkel måte å samle inn og analysere data som effektiviserer operasjonen av fartøyet, går det fram av meldingen.

Mye å spare

Der pekes det også på at det spares flere 100-tusen i året i energikostnader pluss at vedlikeholdskostnadene er tilnærmet lik 0 sammenlignet med dieselmekaniske løsninger.

Båten er bygget iht. den nye forskriften om bygging og tilsyn av mindre lasteskip, fartsområde 4.

Wilsgård Fiskeoppdrett fikk nei til utviklingssøknad

Arbeidsbåten skal leveres 1. juni 2021, og blir den 5. båten verftet i Grovfjord i Sør-Troms leverer til Wilsgård Fiskeoppdrett AS. De drifter forøvrig 10 matfiskkonsesjoner, settefiskanlegg i Kåfjord i Nord Troms, slakteri og foredling i Torsken på Senja. I Torskensenteret har de praksisbase for Senja Videregående skole. Til sammen er det 120 medarbeidere i Wilsgård.