Til stedet under åpningen var kronprins Haakon. Det er tyvende gang noen fra den norske kongefamilien er til stede under åpningen av Aqua Nor.

I sin åpningstale trakk styreleder i stiftelsen Nor-Fishing og fiskeridirektør Liv Holmefjord frem all den nye teknologien, bruken av kunstig intelligens og bruk av stordata som vil endre oppdrettsnæringen fremover.

ÅPNET MESSEN: Kronprins Haakon var med under åpningen av Aqua Nor 2019. Her sammen med styreleder i stiftelsen Nor Fishing og fiskeridirektør Liv Holmefjord på vei inn. Foto: Joar Grindheim

Mye ny teknologi på messen

– Bruk av kunstig intelligens og stordata i oppdrettsnæringen, vil endre hvordan næringen jobber i fremtiden. Dette ser en allerede, og det er flere selskaper som viser frem dette under årets messe, sa Holmefjord.

Hun pekte også på at i år er messen større enn noen gang, og at spesielt området rundt Skansen ved sjøen i Trondheim er utviklet videre som en viktigere del av messen.

– Det er på dette området en får se teknologien i bruk der den skal være, på sjøen, sa hun.

For to år siden var det 27.000 besøkende fra 76 land på Aqua Nor. Holmefjord håper på minst like stort besøk i år.

OMVISNING: Baader feirer 100-årsjubileum i år, og eier Petra Baader viste kronprins Haakon selskapets historie da han besøkte standen under Aqua Nor 2019. Foto: Joar Grindheim

Bærekraft viktig for fiskeriministeren

Fiskeriminister Harald T. Nesvik var i sin åpningstale opptatt av at oppdrettsnæringen ikke kan lene seg tilbake, men den må være på for å sikre at næringen er bærekraftig også i fremtiden.

– Aqua Nor gir et bilde av næringen i fremtiden, men det beste er å skape den selv. Havområdene er truet, og global oppvarming og forurensning av havet gir bekymring. Vi må få til en mer bærekraftig bruk av havene i fremtiden. Dersom oppdrettsnæringen skal forbli bærekraftig, kan en ikke lene seg tilbake. En må stadig jobbe for å bli bedre, sa Nesvik.

PRISVINNER: Malcolm Pye, konsernsjef i Benchmark, fikk besøk av kronprins Haakon på selskapets stand etter at de hadde vunnet innovasjonsprisen. Foto: Joar Grindheim

Har vokst seg stor

Rundt 700 utstillere fra 26 land er påmeldt messen, og man venter rundt 25 000 besøkende fra mellom 60 og 80 land. I år vil messen ta i bruk nye haller, etter at fjorårets fiskerimesse Nor-Fishing delvis ble arrangert i større messetelt grunnet ombygging.

Også denne gangen vil det bli arrangert en egen studentdag på fredagen, siden målet er å få flest mulig unge interessert i bransjen.

– Fremtidens utfordringer krever nye synspunkter og teknologikompetanse. Derfor arrangerer vi denne møteplassen for å vise morgendagens arbeidstagere mulighetene som finnes i bransjen, forteller prosjektleder for Brohode Havbruk 2050 ved NTNU Oceans, Alexandra Neyts.

På årets Studentdag er det også planlagt et oppgaveseminar. Her får utstillere møte faglærere og studieveiledere for å diskutere mulig samarbeid om studentoppgaver og internships.