FiskeribladetFiskaren kjenner til at Avinor er i full gang med planene om å bygge en ny kjøleterminal. Avinorledelsen og sjømatnæringen har lenge vært i dialog om utbyggingen, og partene var tidligere denne uken i møte i Samferdsesledepartementet, der planene ble skissert. 

Miljøpositiv

Ifølge Avinor vil terminalen ha en stor miljøeffekt, og Avinor har regnet ut at økt kapasitet på flyplassen vil kunne fjerne 454 fisketrailere fra norske veier.

– Det betyr en reduksjon på 454 tonn Nox årlig, opplyser Avinor i dokumenter offentliggjort på sosiale medier.

Etter det FBFI kjenner til, vil kjøleterminalen bli på om lag 15.000 kvadratmeter, og planlagt byggestart blir i 2018. Det vil ta om lag to år å bygge terminalen. Prislappen er foreløpig 800 millioner kroner, ifølge våre opplysninger.

Martin Langaas, direktør Cargo i Avinor, står som ansvarlig for prosjektet.

Martin Langaas, direktør for cargo i Avinor, vil ikke kommentere planene, men etter det vi kjenner til har Salmar, Marine Harvest og Lerøy Seafood Group kommet med innspill på hvordan terminalen bør utvikles.

– Målet er å bedre kvaliteten og kapasiteten på fisken som eksporteres, sier transportleder i Lerøy, Espen Andersen, til FiskeribladetFiskaren.

Svært spennende

Trond Davidsen i Sjømat Norge betegner planene som svært spennende.

– Det innebærer bygging av en helt ny kjøletermianal, som vil effektivisere frakten av fersk fisk frra Gardermoen, sier Davidsen til Fiskeribladet Fiskaren

Målet til Avinor er å generere mer trafikk via Gardermoen, både gods og persontrafikk, og da er økt satsing på gods viktig. 

I dag sendes det 220.00 tonn sjømat ut av Norge per år. I praksis betyr det 600 tonn per dag. 30 prosent av dette volumet går direkte ut fra Gardermoen, de resterende 70 prosentene kjøres med bil til andre flyplasser i Europa. Målet er å ta mer av denne eksporten via Gardermoen. Norge er opprinnelselandet til 50 prosent av all frykfrakt ut av Norden, og av dette er 95 prosent sjømat.

Avinor ser også på sjømat som et av de viktigste verktøyene for å utvikle nye ruter til og fra Norge mot interkontinentale destinasjoner.

– 70 prosent av langrutene ut fra Norden er avhengig av flyfrakt for å tjene penger, opplyser Avinor.

Trond Davidsen i Sjømat Norge mener prosjektet på Gardermoen er svært spennende.

Nye ruter

Den nye terminalen vil kunne generere to nye interkontinnetale frakteruter ut i verden, som vil sikre Avinor 1,2 millioner kroner i økte inntekter. For nasjonen Norge vil dette kunne gi 30 millioner i økte inntekter i form av spedisjon og handling.

For sjømatnæringens del vil det bety en flykapasitet på 10.000 tonn årlig, og den nye frysterminalen vil gi en til to dager mindre transporttid for fisken. 

Dette kommer etter at nye Gardermoen flyplass har åpnet i høst. Oslo lufthavn blir omtrent dobbelt så stor som den har vært når alt er klart. Kapasiteten blir på 30 millioner passasjerer årlig, skriver Aftenposten.

Flere passasjerer

Den nye passasjerpiren vil omfatte blant annet 11 nye gater. Arealet på utbyggingen er 117.000 kvadratmeter, som kommer i tillegg til dagens 134.00 kvadratmeter.

Flyplassen vil da øke fra å ha en kapasitet på 23 millioner reisende per år som det er i dag - til 30 millioner passasjerer i 2017.

Det er også lagt til rette for en videre utbygging av den nye piren, som vil kunne øke passasjerkapasiteten til 35 millioner per år.