Sjøfartsdirektoratets beslutning betyr at alle ferger og hurtigbåter til rederiet, med hovedkontor i Stavanger, må ligge ved kai inntil videre.

Når sikkerhetsstyringssertifikatet til et rederi trekkes tilbake betyr dette også at sikkerhetsstyringssertifikatene til rederiets fartøy blir ugyldig. Derfor måtte alle rederiets fartøy gå til kai, skriver Sjøfartsdirektoratet i en melding på sin nettside i ettermiddag.

Ifølge NTB ble en rekke vogntog med sjømat onsdag kveld stående på kaiene som en konsekvens av dette.

Kommunikasjonssjef Øyvind André Haram i Sjømat Norge. Foto: Bent-Are Jensen

– Ett sted hadde en aktør 25 vogntog stående klare, sier kommunikasjonssjef Øyvind Andre Haram i Sjømat Norge til NTB.

– Våre medlemsselskap er jo langt fra plassert bare på fastlandet. All fersk sjømattransport som går fra selskap med slakteri og mottak på øyer langs kysten der Boreal transporterer, står nå bom stille, sier Haram videre.

Alvorlige funn

I korte trekk kan funnene oppsummeres slik skriver Sjøfartsdirektoratet:

Revisjonen avdekket ved minst 5 alvorlige hendelser:

  • At de (rederiet, red.anm.) ved flere hendelser ikke hadde begjært skade/havaritilsyn slik at Sjøfartsdirektoratet kan vurdere om det er sikkert å seile. De har derved operert fartøyene uten gyldig sertifikat.
  • At de ikke har utført risikovurdering etter at skaden/hendelsene hadde inntruffet
  • At rederiet ikke har internt fulgt opp og risikovurdert teknisk svikt i utstyr som ledet til hendelse
  • At rederiet har ikke fulgt opp pålegg og forespørsler fra Sjøfartsdirektoratet
  • At rederiet ikke hadde rapportert flere hendelser til Sjøfartsdirektoratet som er påkrevd av sikkerhetshensyn.

Hver for seg er dette alvorlige funn, presiserer direktoratet i meldingen og sier at summen av dette gjorde at direktoratet etter gjeldende regelverk, måtte trekke tilbake DOC, som er sikkerhetsstyringssertifikatet.

Regelverket, som også er en del av internasjonale regler og konvensjoner, krever nemlig at en tilbaketrekking av DOC skjer umiddelbart ved alvorlige avvik. Det betyr at direktoratet ikke hadde mulighet til å utsette dette, heter det i meldingen fra Sjøfartsdirektoratet.

Det opplyses videre at det jobbes med en oppfølging av saken i direktoratet og i rederiet. Dersom rederiet kommer opp med en plan, som aksepteres, for oppfølging av funnene/avviket, vil en kunne få en tre måneders tillatelse for å utbedre avvik. En akseptert plan vil da medføre normal drift.

Satte krisestab

Rederiet Boreal opererer store deler av ferge- og hurtigbåttrafikken i Nordland, og Nordland fylkeskommune har satt krisestab følge av situasjonen.

– Vi vet ikke hvor lang tid dette tar. Vi er informert om at Boreal har fått seillingsnekt fra sentrale myndigheter, sier fylkesdirektør for transport og infrastruktur, Odd Inge Bardal på fylkeskommunen nettside i ettermiddag.

Foruten folk transporterer rutene trailere og gods – deriblant fisk som skal ut i markedene.

Boreal jobber på spreng med å legge frem en handlingsplan til Sjøfartsdirektoratet, opplyser rederiet på sin nettside onsdag kveld.

– I den grad det er mulig vil vi forsøke å sette opp alternativ transport for å dekke opp for ruter som ikke kan gå, opplyser rederiet videre og beklager ulempen situasjonen medfører for kundene.