CO2-avgiften vakte stort engasjement og mye vrede på årsmøtet til Fiskerlaget Sør. I tillegg hersket det stor usikkerhet om ordningen, siden det ikke er laget regler for hvordan CO2-avgiften skal kompenseres.

Stor kostnad

Lennart Danielsen, som eier reketråleren «Pilot», innledet saken med å vise til at for ham betyr avgiften i år en kostnad på 700.000 kroner, økende til 1,2 millioner i 2026, noe som går rett på bunnlinjen og dermed lønnsomhet for båt og mannskap.

– Hva vi får kompensert av dette vet vi ikke ennå og får ikke vite det før det har gått 18 måneder fra vi begynte å betale inn avgiften, sa Danielsen som fikk årsmøtet med seg i et vedtak der de uttrykker stor skuffelse over at modellen for kompensasjonsordning ikke er på plass før regjeringen økte avgiften.

Avgiften i år er i statsbudsjettet satt til 1,45 kroner per liter, økende til 1,58 til neste år. Tidligere har fiskeflåten fått kompensert 1,06 kroner per liter. regjeringen foreslår nå at kompensasjonsordningen for CO2-avgift for fiskeflåten trappes gradvis ned i perioden 2021–2024, slik at den vil være avviklet i 2025.

Skaper usikkerhet

– Det som nå foreslås skaper stor usikkerhet om hva vi får kompensert. Vi ber om at regjeringen refunderer CO2-avgiften som er innbetalt etter den tidligere modellen, der vi fikk refundert 1,06 kroner per liter fortløpende, sier Danielsen.

I 2021 er det foreslått en bevilgning på 255 millioner kroner, med en påfølgende nedtrapping til 51 millioner kroner årlig i 2025. Men kriteriene for kompensasjonen er ikke klare, bare at den vil skje ut fra fangstverdien til fartøyene, og ikke per liter drivstoff som er forbrukt til nå.

Til Fiskeribladet sier fiskebåteiere på Sørlandet at dette kan føre til at båtene går til Danmark for å levere fangst og bunkre. Der er det både billigere drivstoff å få kjøpt, og ingen CO2-avgift.

I pose og sekk

Danielsen sier til Fiskeribladet at han håper fiskerne i sør ikke tvinges til en sik løsning.

– For egen del ønsker jeg å levere fangst i Norge og bunkre her. Noe annet vil rasere fiskerimottak på steder som Mandal, der jeg leverer. Mister Mandal to større reketrålere som i dag leverer der, vil det setter stopper for mottaket, mener han.

Selv har han jobbet hardt for å få politikerne til å forstå hva som er i ferd med å skje i rekefisket på Sørlandet. Allerede i dag er det lønnsomt å gå til Danmark å fylle drivstoff, men slik refusjonsordningen har virket har fartøyene da mistet kompensasjonen på 1,06 kr per liter.

– Med en ordning der båtene får kompensert etter verdien på fangsten, og ikke etter drivstofforbruket, kan mange både fylle drivstoffet i Danmark og likevel få være med på kompensasjonsordningen i Norge, tror han.

Noe som gjør det ekstra viktig å se på kriteriene for ordningen, mener han.

Konkurransevridende

I vedtaket til Fiskerlaget Sør pekes det også på at en CO2-avgift for norske fiskere er konkurransevridende, og noe som danske og svenske fiskere slipper, siden disse landene ikke har noen slik avgift. De peker også på at det vil føre til at norske fiskere ikke vil utnytte fiskeslag som ikke er del av kvoteavtalen mellom Norge og EU.

– Dette er ikke bra for verdiskapingen til fiskeriene i sør, sier Danielsen som viser til et ønske om større utnyttelse av lysing der det er liten lønnsomhet i dag, men der norske fiskere ikke vil kunne konkurrere med danske og svenske om drivstoffet blir enda dyrere.

Katastrofalt

Flere av fiskerne på årsmøtet kom med samme meldinger til de politiske myndighetene som Danielsen. Morten Foss fra Kristiansand Fiskarlag understreket at det er svært viktig at politikerne forstår virkningen av CO2-avgiften.

– Det er katastrofalt for fiskeflåten i området her. Det er allerede en marginal lønnsomhet, sa han og ble fulgt opp av Robert Hautakovski fra Vestfold Fiskerlag som viste til at for dem medfører avgiften en kostnad i år på én million kroner.

– Dette ødelegger for hele fiskerinæringen i sør. Det må politikerne forstå, sa han.

Les også: