Fire navngjetne kokker med til sammen 700.000 følgere bare på Instagram er med på det stjernespekkede laget som skal prege sosiale medier, fransk tv, Youtube og matvarebutikker fremover.

Michelin og kokk-rock

Sjømatrådet trekker selv frem ferskt Michelin-stjernebehengte Mory Sacko, eier av Paris-restauranten Mosuke. Sacko er for popstjerne å regne, med 154.000 følgere på Instagram. Følgerne lar seg inspirere av mattips og oppskrifter, skriver sjømatrådet i en pressemelding.

– I Frankrike er det svært populært å følge kokker på Instagram, og de dyktigste kokkene er nesten som rockestjerner å regne. Derfor utgjør skreivideoer og -oppskrifter fra kokke-influensere på Instagram en viktig del av årets skreikampanje, sier sjømatutsending Trine Horne i meldingen.

Sjømatrådets utsending i Frankrike, Trine Horne, til venstre sammen med markedsrådgiver, Solveig Førre. Foto: Norges sjømatråd

Endring i matvaner

Koronaepidemien førte til en endring i franske matvaner. Frossen fisk fikk et oppsving, på grunn av tomme ferskvaredisker. Fjorårets kampanje opplevde stor suksess etter at den underveis ble dreid mot et voksende hjemmemarked. Erfaringene fra 2020 tas med videre.

– I år er det altså hjemmekonsumet som står i fokus. Vi er bedre forberedt i forhold til pandemien, fiskediskene holder åpne, og jeg har stor tro på at vi skal klare å øke konsumet av skrei, sier Horne som gleder seg til å komme i gang med kampanjen som skal pågå i februar og mars, sier Horne.

Korona-vri også i 2021

Kampanjen starter i februar, og tar sikte på å gjøre franskmenn flest kjent med kvalitetsmerket skrei. At kampanjen er heldigital får korona skylden for.

– Når restaurantene holder stengt må vi få folk til å lage skreimåltidet hjemme, og nettopp det er det kjendiskokkene skal vise i sine videoer på Instagram, sier Horne.

Målgruppen er yngre seere, og kokkene har satset på retter som når millenniumsgenerasjonen, snarere enn avkokt torsk.

Hør bare: Sitrusmarinert skrei posjert i aromatiske oljer, korianderjuice og dillyoghurt, ceviche av skrei, misomarinert skrei og skrei marinert som gravlaks.

Sjømatutsending Horne, som selv er glad i tradisjonell skreimat, forteller i meldingen at hun får vann i munnen av den franske vrien.

Også fysisk kampanje

Kampanjen er ikke bare digital. Det er trolig ikke de norske «matkasse»-selskapene de bruker, men franske matjournalister skal få bud på døren med ingredienser til et smakfullt, norsk måltid. Og det med fransk vri av en annen fransk stjernekokk, Alexia Duchêne.

Duchêne er godt kjent med norsk skrei, og var også en del av fjorårets kampanje.

– Vi lar oss ikke stoppe av pandemien, vi har bare måttet tenke annerledes: så når ikke journalistene kan komme til Alexia så får Alexia komme til dem gjennom matkasser på døren, sier hun i rådets pressemelding.