- Vi fikk melding i 04-tiden i morges og satte kurs fra Tromsø og bort til Lyngstuva. I mellomtiden ble mannskapet på tre evakuert om bord i laksefôr-fraktebåten «Rubin», forteller skipsfører om bord på «Skomvær III», Odd Arne Hermansen, til Fiskeribladet.

Kystvakten melder på Twitter at det er ingen personskader.

Fraktet til land

Hermansen opplyser at fiskebåten, som etter hva Fiskeribladet kjenner til er stålbåten «Lenangstind» på 17,5 meter, hadde fått fremdriftshavari.

- Jeg tror båten rekte i fjæra. De ble da evakuert over i «Rubin», som fraktet mannskapet på båten inn til Nord-Lenanangen der også mannskapet på fiskebåten kommer fra, forteller skipsføreren på redningsskøyta.

- Ingen dramatikk

Skipper om bord på fraktebåten «Rubin», Pål Henning Jensen, forteller at de var fire nautiske mil, cirka 20 minutter unna, da de fikk melding om hendelsen.

- Vi satte ut en MOB-båt og plukket opp mannskapet. Mannskapet stod på land og gikk om bord derfra. Det var ingen dramatikk og flott vær, forteller Jensen til Fiskeribladet.

- Var de preget av hendelsen?

- Stemingen var litt trykket, men de tok det med fatning. Det så ikke ut som de var alvorlig preget, sier Jensen.

«Rubin» eies av NTS Shipping og hadde en avtale om å losse fôr til oppdrettslokaliteten Lubben på Reinøya.

- Vi lå og drev for vi hadde avtale om å losse klokken 08 i morges, derfor var vi i nærheten.

Jensen forteller at de fikk fraktet mannskapet inn til Nord-Lenangen hvor de ble møtt av en ambulanse for en sjekk av mannskapet.

- Men det var ingen som hadde pådratt seg skader, tilføyer Jensen.

Tungt på grunn

Kystvaktskipet KV «Jarl» satte også kurs til den grunnstøtte båten i morges og ankom samtidig som redningsskøyta.

- I samarbeid med dem (Kystvakten, journ.anm.) prøvde vi å slepe båten av grunn. Men båten gikk på grunn på fallende sjø. Når vi kom frem var sjøen falt så mye at båten stod tungt på grunn. Vi orket ikke presse så mye, vi var redd for å ødelegge mer og risikere at den sank. Vi har nå avsluttet oppdraget, skal vi assistere, må rederi og forsikringsselskapet koordinere, sier Hermansen.

Han opplyser at båten skal ligge stabilt på grunn.