Undersøkelsen viser en økning i de totale driftsinntektene for fiskeflåten fra 17,5 milliarder i 2016 til 18,0 milliarder i 2017. De totale driftsinntektene lå på samme nivå i 2017 som i 2016 (justert for inflasjon). Driftskostnadene var totalt på 14,5 milliarder, noe som gav fiskeflåten et driftsoverskudd på 3,5 milliarder. 

Lavere driftsmargin

Men driftsmarginen er målt til 19,4 prosent for 2017, en nedgang sammenliknet med 2016. Likevel ligger driftsmarginen fortsatt på et høyt nivå, viser direktoratet til. Kun to ganger tidligere er det målt et høyere nivå på driftsmarginen enn i 2017. Dette var for årene 2016 og 2011, da var driftsmarginen på henholdsvis 22,9 prosent og 21,7 prosent.

Totale driftsinntekter og driftsmargin for fiskeflåten. Grafikk: Fiskeridirektoratet

Direktoratet viser til at resultatene for de ulike fartøygruppene varierer vanligvis. Dette er også tilfelle i 2017. Driftsmarginen for konvensjonelle havfiskefartøy og torsketrålerne var i 2017 på linje med driftsmarginen i 2016. For de konvensjonelle kystfartøygruppene gikk driftsmarginen noe ned sammenlignet med 2016. 

En flåtegruppe peker seg ut

Unntaket er fartøygruppen konvensjonelle kystfiskefartøy i størrelsen 11-14,9 meter største lengde, hvor driftsmarginen økte. For 2017 hadde denne fartøygruppen en driftsmargin på 21,1 prosent. 

Direktoratet viser til at fartøygruppen har over flere år hatt en økning i driftsresultat og driftsmargin. Samtidig ser en over tid en økning i bokført verdi på fisketillatelser og langsiktig gjeld, men med en positiv utvikling også i gjennomsnittlig totalkapitalrentabilitet. (Totalkapitalrentabilitet er et uttrykk for avkastningen, eller renten, virksomheten får på den kapitalen som er bundet i virksomheten. Denne skal gå til å dekke lånekostnader og avkastning til eiere).

Økning for konvensjonelle kystfiskefartøy i gruppen 11-14,9 meter. Grafikk: Fiskeridirektoratet

Lavere for ringnot

De pelagiske fartøyene hadde generelt en nedgang i driftsmargin i 2017. De fleste fartøygruppene fikk en reduksjon i driftsinntektene, noe som har sammenheng med en nedgang i gjennomsnittspris på sild og makrell. Ringnotsnurperne hadde den høyeste driftsmargin innenfor de pelagiske fartøygruppene. Denne lå på 23,3 prosent for 2017, en nedgang fra 29,8 prosent i 2016.