- Dette gikk helt fint. Nå ligger den i sjøen, slik den er beregnet. Det var for så vidt forventet, men det er greit å se at det fungerer som det skal foreløpig, sier Jan Erik Kyrkjebø, daglig leder i Ecomerden.

For to uker siden ble den 80 tonn tunge merden løftet opp fra kaien hos Noryards BMW i Bergen med løftekran og plassert på sjøen. Siden har merden, den første av sitt slag, blitt liggende, mens Kyrkjebø og kollegene har fulgt nøye med på værmeldingene. Slepingen kan ikke starte før været tilsier det. Det betyr at vinden må være under åtte-ni meter i sekundet ute ved Hjeltefjorden og Masfjorden. 

- Der er det åpent ut til havet, så det har med sikkerheten å gjøre, sier Kyrkjebø. 

Dagleg leder Jan Erik Kyrkjebø i Ecomerden på kaia til Noryards i Bergen før merden ble sjøsatt. Foto: Joar Grindheim/IntraFish

Utålmodige

I to-tre knop i løpet av cirka et døgn skal den slepes fra Bergen til oppdrettsanlegget til Sulefisk på Solund. Planen er å få den avgårde i løpet av denne uken. 

- Vi er jo veldig utålmodige etter å komme i gang. Ecomerden er utviklet i løpet av fem år. Det har kostet mye penger og slit. Nå har vi ventet lenge, sier Kyrkjebø. 

Selskapet patenterte konseptet i 2010.

- Vi var de første med en slik løsning. Dette er viktig for oppdrettsnæringa. Den hindrer smittespredning og rømming og sørger for rask levering av fisk, sier Kyrkjebø.

Volumet er på 6000 kubikkmeter og gir plass til 450 tonn biomasse. Foto: Fredrik Kyrkjebø

Sterkere enn stål 

Merden har en dobbeltvegg som skal sikre mot rømming, og har en røktenot innenfor den tette dukposen, som gjør det effektivt å få ut fisken etter behov. Flytekragen som holder merden oppe er i stål, så det har mye kraftigere fortøyningsfester enn tilsvarende i plast og skal sikre mot havari. Selskapet har utviklet dukposen i tre år. 

- Dukposen har en enorm slitestyrke, faktisk så snakker vi 30 tonn per meter. Det vil si at dukposen har en større styrke enn selve stålkonstruksjonen, sier Kyrkjebø.

Snart klar for test

Intrafish har tidligere skrevet at slepingen skulle starte i midten av juni. Kyrkjebø forteller at merden har stått klar til levering i to-tre uker, men at sertifiseringen lot vente på seg. 

- Det er mye som skal dokumenteres og godkjennes. Vi har jobbet med det i et år, sier Kyrkjebø. 

Når merden endelig har funnet sitt hjem, skal oksygen og strøm kobles til fra land, noten monteres, og så skal systemene testes før fisken kan slippe oppi. 

- Når kan du senke skuldrene?

- Det gjør vi jo hele tiden, men når vi har fått funksjonstestene unna, da føler jeg at vi langt på vei er i mål. Da er det fiskevelferd og oppfølging som står igjen, svarer Kyrkjebø.

Flytekragen som holder merden oppe er i stål. Foto: Fredrik Kyrkjebø