Direktoratet har kartlagt under hvilke omstendigheter det rømte fisk i perioden 2014-2019, for rett og slett å få mer kunnskap om oppdrettsnæringas store problem med rømming.

Inndelingen i rapporten viser rømminger under arbeidsoperasjoner, normal drift, uvær og andre eksterne årsaker. I perioden 2014-2019 er arbeidsoperasjoner dominerende når det gjelder antall rømmingshendelser, opplyser direktoratet i en pressemelding.

I 2019 har andelen fisk som har rømt under arbeidsoperasjoner økt betraktelig.

Skjer ved avlusning og transport

Fiskeridirektoratet har kartlagt hvilke type arbeidsoperasjoner som har flest hendelser og flest rømte fisk. Årsakene avlusning og transport av fisk er klart størst.

- Det er åpenbart høy risiko når fisk skal ut og inn av anlegg, sier Knut Lervåg fra Fiskeridirektoratet i pressemeldingen.

Flere årsaker til rømming

Fiskeridirektoratet har valgt å prioritere tilsyn med risikostyring av avlusningsoperasjoner i 2020 og 2021, opplyser de videre i pressemeldingen.

«Ut ifra oversikten kan vi se at avlusning er den enkeltstående arbeidsoperasjonen som har størst risiko for rømming» presiserer direktoratet.

Lervåg understreker samtidig at oversiktene ikke viser årsak til rømming, men kun forteller noe om under hvilke omstendigheter fisk rømmer:

- Det er mange årsaker og sjelden bare en årsak til en hendelse. Vi vil fortsette kartleggingen og lage mer detaljerte fremstillinger fremover, sier Lervåg.

Oversiktene skal etterhvert kobles til erfaringsbasen på fiskeridir.no , med formål om å gjøre det lettere for næringen og myndigheter å sette i gang tiltak for å hindre rømming.