I en «normalsituasjon» går 11 hurtigruteskip tur retur Bergen – Kirkenes. Det er daglige anløp i hurtigrutehavnene. Siden slutten av oktober har kun to skip gått mellom Bodø og Kirkenes. Havnene nord for Bodø anløpes hver tredje dag. – Det er en tragedie for hele kysten. Nord for Bodø er jo anløpene drastisk redusert, og i sør kuttet helt, sier hun.

Statsstøtte

Selskapet Hurtigruten mottar i år 856 millioner kroner i statsstøtte til å opprettholde lokalpassasjertrafikk og godstransport.

Dette er penger som ikke har noe med korona å gjøre, men som selskapet ville ha fått uansett.

Ingalill Olsen Foto: Terje Jensen

Olsen mener at Hurtigruten ikke leverer i forhold til det de får i statlige støtte.

Fiskeribladet har forelagt denne påstanden for Hurtigruten, men foreløpig ikke fått svar.

Ingalill Olsen er fra Havøysund i Vest-Finnmark. I trontaledebatten 5. oktober brukte hun sin taletid på å problematisere rundt Hurtigruten der hun blant annet tok utgangspunkt i anløpshavnen Havøysund. Men etter trontaledebatten har altså hurtigrutetilbudet blitt ytterlig redusert. Nå er det to båter som trafikkerer mellom Kirkenes og Bodø.

Avhengig av hurtigruten

Hvitfiskmottaket Tobø Fisk holder til i Havøysund og er en del av Insula-systemet. Sjømatkonsernet Insula har sin opprinnelse i Norge, gjennom merkevarebedriften Lofotprodukt AS. I dag har selskapet sjømatselskaper som dekker hele verdikjeden i sin norske portefølje, og i Norge står Insula bak blant annet merkevarene Lofoten, Frøya, Madam Bergen og Berggren.

En del av fisken og biproduktene fra produksjonen til Tobø Fisk blir sendt med hurtigruta sørover til andre Insula-bedrifter.

I en normalsituasjon møtes nordgående og sørgående hurtigrute i Havøysund.

Hurtigruta på vei inn til Øksfjord i Vest-Finnmark. Foto: Agnar Berg

– Hurtigruta har vært som en buss. Den har vært til å stole på. Hvis den av en eller annen grunn ikke kunne anløpe, så kunne vi stole på at den kom dagen etter. Med dagens seilingsmønster med anløp hver tredje dag sier det seg selv at det skaper store problemer for oss som sender ferske produkter hvis den ikke skulle anløpe oss, sier daglig leder i Tobø Fisk, Even Johansen.

Blir dyrt

Johansen sier at en kunne kanskje tro at trailer var en mulighet for å sende fisk og biprodukter fra Havøysund til for eksempel Insula sitt anlegg på Leknes.

Han sier at det ville ha blitt altfor dyrt siden det er snakk om ferske produkter og at hvis det skal være økonomi i det, må en fylle opp en hel bil.

BIPRODUKTER: Tobø Fisk tjener penger på biproduktene. Her tar de vare på torskelever. Lever er en ferskvare som raskt må sendes av gårde til videreforedling. Foto: Agnar Berg

– Lever er et eksempel. Tidligere med et normalt seilingsmønster har vi kunnet sende kar med lever etter hvert som vi produserte. Kanskje helt ned i ett kar om dagen. Skal de lønne seg å sende med bil, må vi samle opp slik at vi kan fylle en bil. Og det kan vi jo ikke gjøre fordi her er det snakk om ferske produkter, sier han.

Johansen sier at det er samme problem når de skal sende loinfri og beinfri filet av hyse torsk og sei fra Havøysund til Leknes. Det er ikke nok til å fylle en bil med dagens produksjon, og skal de samle opp, så er ikke fileten lenger fersk.

Blir et større problem

– Dette med transport blir et enda større problem dess nærmere skreisesongen vi kommer, sier han.

Daglig leder Tobø Fisk, Even Johansen Foto: Agnar Berg

Sjømatselselskapet Norfra har to mottak, Torsvågbruket på Vannøya i Nord-Troms og Nordvågen AS like ved Honningsvåg.

Administrerende direktør Steinar Eliassen i Norfra sier at begge mottakene bruker hurtigruta.

– Blant annet sender vi mindre kvantum med lever med hurtigruta som går til hermetikkproduksjon lenger sør. Det blir for dyrt å sende med bil og vi kan ikke sette slike ferskvarer på lager for å kunne fylle opp en bil heller.

Eliassen sier at han ser for seg i verste fall at slike produkter vil gå til dyrefôr.

Stengte vinterveier

Eliassen sier videre at med det nye seilingsmønsteret opplever de at det ikke er nok kjølekapasitet om bord slik at fiskemottak lenger sør på ruten ikke får sine produkter med.

Fiskeribladet har bedt om kommentar fra Hurtigruten på dette med kjølekapasitet, men har ikke fått svar.

Administrerende direktør i Norfra, Steinar Eliassen. Foto: Terje Jensen

Fagsjef for næringspolitikk, Stine Akselsen, i Sjømat Norge, sier det nye selingsmønsteret til hurtigruta og det faktum at det går mot vinter og stengte veier, gjør situasjonen krevende for sjømatnæringen.

– Hurtigruteanløp hver tredje dag er utilstrekkelig for fiskeindustrien. Dette er en bransje som er avhengig av stykkgods. Så dette har store negative konsekvenser for næringen blant annet med økte kostnader, sier hun.

Blir mer trykk

Akselsen sier videre at flere bedrifter er avhengig av råvareutveksling internt i sine konsern.

Hun mener løsningen på dette problemet er flere båtanløp.

– Vår jobb er å synliggjøre dette problemet. Vi er i god dialog med Samferdselsdepartementet, og nå håper vi samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) tar grep, sier hun.

Stine Akselsen fagsjef for næringspolitikk i Sjømat Norge. Foto: Terese Samuelsen

Ingalill Olsen sier at det vil bli et stort politisk trykk på hurtigruteproblematikken i Stortinget fremover.

Olsen sier at hun skjønner at i disse koranatider ikke er mulig å seile med 11 hurtigruteskip fra Bergen til Kirkenes.

Dokument 8-forslag

– Men det er mulig å seile med seks slik at hele kysten fra Bergen til Kirkenes får anløp annenhver dag.

Dette er også det Senterpartiet ønsker. Noen av stortingsrepresentantene fra Sp har fremmet et såkalt dokument 8-forslag som skal opp i Stortinget førstkommende tirsdag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at kystruten opprettholdes med seks skip og anløp i alle havner mellom Bergen og Kirkenes.»

Forslaget ble sist tirsdag behandlet i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Men ble nedstemt av regjeringspartiene med støtte fra Frp.

Enda et forslag

Også en del Arbeiderparti-representanter, deriblant Olsen, har fremmet et dokument 8-forslag som går på hurtigruten: «Representantforslag om at forpliktelser knyttet til godstransport og lokal passasjertrafikk med kystruten omgående opprettholdes med minimum 50 prosent kapasiteten».

Transport- og kommunikasjonskomiteen skal etter planen avgi sin innstilling på dette forslaget 24. november.

Uklart om hurtigrutemøte

Fredag ettermiddag var det et videomøte mellom ledelsen i Hurtigruten og næringsminister Iselin Nybø (V). Fiskeribladet spurte Nærings- og fiskeridepartementet torsdag hva tema for møtet skulle være.

Kommunikasjonsrådgiver Halvard Wensel i NFD svarte dette: «Hurtigruten har bedt om et møte med næringsministeren på bakgrunn av omtale i mediene knyttet til Hurtigrutens seilingsmønster.»

Man da Fiskeribladet tar kontakt med infoavdelingen til NFD etter møtet, svarte Erika Vartdal:

«På dagens møte orienterte Hurtigruten om sin cruisevirksomhet og blant annet behovet for forutsigbare rammevilkår.»