– En navneendring har stått på dagsorden i lang tid. Fiskeribladet og Fiskaren ble slått sammen i 2008, og det er på høy tid vi nå gjør denne endringen. Vi dropper rett og slett «Fiskaren»-delen av navnet. Valget er gjort for å forenkle, men også fordi vi mener «Fiskeriblad»-navnet er mer riktig når vi har som mål å dekke hele den norske sjømatnæringen, og ikke bare livet til «fiskaren», sier redaktør Øystein Hage.

Viktig kommentarstoff

Den første førstesiden i nye Fiskeribladet
Innholdsmessig får du som leser den samme gode sjømatavisen og nettstedet som du er vant til, men med det lille ekstra. Vi gir deg blant annet en splitter ny artikkelserie om sjømatkommuner i Norge. Den vil gå tre ganger i uken gjennom hele vinteren.

– I tillegg løfter vi fram de dyktige kommentarskribentene våre, og her vil leserne bli kjent med nye skribenter utover ukene som kommer, sier Hage.

Onsdager har vi særlig fokus på forskningskommentarer, mens mandagskommentaren vil favne sjømatnæringa – sett fra ulike ståsted hos skribentene. Vi oppgraderer samtidig debattsatsingen på nettsiden vår. Målet er å skape et levende og ledende debattforum for og om hele sjømatnæringen.

– Vi vil derfor lansere et eget fiskeridebatt-nettsted og knytte til oss bloggere. Først ut er Lena Amailie Hamnes med bloggen «Naken uten fisk», sier han.

Nytt uttrykk

Også på nett vil leserne se at det har skjedd visuelle forandringer. Siden vår heter nå www.fiskeribladet.no, men du kommer fortsatt også inn på siden ved å bruke fbfi.no.

– I papirutgaven har vi en «rosin i pølsa» på sistesiden – med helt ny tegneserie som vi håper mange vil like, forteller Øystein Hage.

Det er Børge Lund-stripen «Lunch», som har tatt Norge med storm de siste årene. Samtidig beholder vi godbiter fra før – som kryssord, soduko og deilige matoppskrifter med sjømat i hovedrollen.

Grafisk løft

Det er Fiskeribladets kreative team på grafisk avdeling som skal ha æren for den nye avisen. De har bokstavelig talt jobbet natt og dag de siste ukene med å få alle brikker på plass i nyavisen og på på fiskeribladet.no.

– Vi vil gi leserne en bedre avis. Fornyet, lysere, lettere og mer oppdatert. Tekst og bilde skal være i fokus, og sakene oppleves forhåpentligvis mer tilgjengelig for leseren, sier redesign-sjef Kay Åge Strøm-Grøtan.

Han har lang erfaring fra det grafiske fag, og har prisvinnende sider på samvittigheten fra eksempelvis Bergens Tidende.

– Vi har ryddet i virkemiddelbruken på sidene og redusert fargebruken som gjerne «sloss» om oppmerksomheten til leserne. Avissiden vil oppleves lysere og enklere å lese, sier Strøm-Grøtan.

Det samme skjer her på nettet, der vi har byttet skrift og rensket opp i farger, kategorier og vignetter. Målet er å gjøre det enda lettere for deg som leser.