«Kaptein Solokov» bygges ved verftet Severnaya i Sankt Petersburg, og er den første av seks frysetrålere som det russiske hvitfiskrederiet Norebo-gruppen har bestilt.

Planen er at tråleren skal være på sjøen i 2020.

- Nybyggene er «state-of-the-art» fabrikktrålere som bruker avansert fiskeriteknologi og prosessering av restråstoff, sier Sergey Sennikov, talsmann i Norebo-gruppen til IntraFish

Designet til tråleren er bygget på et prosjekt kalt 170701 som er utviklet av det islandske designselskapet Nautic, og tilpasset kravene til det russiske maritime skipsregisteret. 

- Det vil bli et universalt fiskefartøy, designet for fiske etter hvitfisk både i Atlanterhavet og Stillehavet, sier Sennikov. 

Skroget til tråleren blir 81,6 meter langt og 16 meter bredt. Fabrikken om bord vil ha en produksjonskapasitet på 150 tonn for dagen, inkludert mer enn 21 tonn av ulike typer torsk- og hysefileter og rundt syv tonn fiskemel per dag.

Mer enn 60 tonn fisk kan fryses ned hver dag, og kjølekapasiteten er på 1200 tonn frosne fiskeprodukter. 

Byggingen av fartøyet er støttet av et russisk investeringsprogram. 

Kostnaden for alle seks skipene er på rundt 280 millioner euro.