«Lance»-reder Bengt Are Korneliussen Foto: Jon Eirik Olsen

Etter å ha vært i tromsøselskapet Lance AS' eie siden 2018, er det nå slutt for båtens tilstedeværelse i Tromsø, melder Nordlys. Dermed ble fjorårets selfangst i Vestisen også den siste for rederiet.

– Vi gir rett og slett opp. Det er blitt for mye styr de siste årene, sier Bengt Are Korneliussen, reder i Lance AS til avisen.

Til Fiskeribladet uttrykker Korneliussen at det er med tungt hjerte at båten selges:

– Det er den beste ishavsskuta ever, det er den beste som er bygget.

– Hva fikk dere for båten?

– Vi er fornøyd, sier Korneliussen uten å ville røpe salgsprisen.

Nå skal båten ha hovedbase på en av verdens mest avsidesliggende øyer: Tristan da Cunha, en øygruppe i Sør-Atlanterhavet.

En rik historie

«Lance» ble sjøsatt i 1978, og var opprinnelig bygget som selfangst- og fiskefartøy med base i Gratangen. Siden har båten blitt brukt til forsknings- og ekspedisjonsfartøy i mange år. Da Lance AS overtok båten i 2008, ble dette sett på som et nytt håp for selfangstnæringa.

«Lance» på vei inn sin tidligere hjemmekai på Åkenes i Gratangen i 2020, etter det som skulle bli den aller siste turen på selfangst. Foto: Jon Eirik Olsen

«Lance» var julen 2019 med på å hente ut de to polfarerne Børge Ousland og Mike Horn på 82 grader nord ved Spitsbergen. I 2020 var båten i Hinlopenstredet da reketråleren «Northguider» ble fjernet. Da huset selfangstbåten et filmcrew.

Blir lasteskip og passasjerbåt

Onsdag ettermiddag satte «Lance» kurs sørover. Nå er båten på vei til Hirtshals i Danmark der den skal gjennom omfattende ombygginger og overleveres til den nye besetningen.

– Vi skal ha teknisk oppfølging av båten. En til to maskinister fra oss skal være med første tiden, forteller Korneliussen til Fiskeribladet.

Om to måneder skal båten være på plass ved øygruppen, ifølge Nordlys.

Der skal den brukes som lasteskip og passasjerbåt. Det skal blant annet monteres fryserom i fronten for å frakte sjøkreps og hummer og det skal lages 14 nye lugarer. Båten skal nå gå mellom Tristan da Cunha og Cape Town, forteller Korneliussen til Fiskeribladet.

Medreder i Lance AS Signe Korneliussen, her sammen med skipper Sverre Angelsen som er på tur til Danmark for å overlevere båten til nytt mannskap. Foto: Jon Eirik Olsen

– Lysten til å drive selfangst er borte

Da Fiskeribladet snakket med reder Bengt Are Korneliussen i mars, fortalte han at de ikke kom til å delta på årets selfangst.

– Lysten til å drive selfangst er borte. Det er mye rot som følger med og det er fortsatt et negativt stempel på å drive fangst, sa Korneliussen i mars.

Fiskeribladet har også omtalt at det foregår en rettslig konflikt mellom Lance AS og selfangstrederiet Norse Marin AS, som eier selfangstbåten Salarøy (tidligere «Ottar»). «Salarøy»-reder Karl Magnus Pettersen vil ha 3,6 millioner kroner i erstatning etter fjorårets selfangst. Han hevder «Lance» har overrapportert fangst for å ødelegge for ham.

Lance-reder Bengt Are Korneliussen har overfor Fiskeribladet tidligere avvist søksmålet som useriøst.

Saken skal opp i tingretten til høsten.

Her er selfangstbåten fotografert i isen. Bildet eies av Norsk Polarinstitutt, som kjøpte båten i 1994 og brukte den på forskningstokt i mange år. Foto: Norsk Polarinstitutt
«Lance» fotografert til kai i Tromsø i 2020 etter retur fra selfangst i Vestisen. Selkjøtt-salget fikk folk til å stimle til kaia. Foto: Jørn Mikael Hagen