- Ja, dette er jeg sikker på at vi skal komme styrket ut av, sier han til Fiskeribladet.

I likhet med de aller fleste tilhørerne under skreimøtet på Torskefiskkonferansen i Tromsø forrige uke, ble han tatt på senga da Sjømatrådets Trond Rismo kunne fortelle at nå skal Island ta opp kampen med Norge om å selge kvalitetsproduktet skrei. Attpåtil gjør islenderne skreien til et helårsprodukt.

LES MER:

Vi gjør en jævla bra jobb

- Først og fremst skal vi tolke skreioffensiven fra Island på at vi gjør en jævla bra jobb, sier Ingebrigtsen.

- Deretter skal vi skjerpe eget fokus. For kvalitetsmerket skrei er ikke noe man kødder med, fortsetter han.

Charles Ingebrigtsen. Norges Råfisklag. Foto: Norges Råfisklag.

Og det er nettopp der Råfisklagets kontrollsjef tror forbrukerne vil merke et enda bedre skreiprodukt fra Norge når sesongen sparkes i gang på nyåret. Fordi konkurransen skjerper vinnerinstinktene hos alle aktører i alle ledd som jobber med skreien. Et kvalitetsprodukt som forbrukerne assosierer med Norge og bærekraft.

Har solgt elskovshistorien

I Norge har skreien vært et høykvalitetsprodukt som kun er tilgjengelig under vinterfisket. Etter endt sesong i april selges og eksporteres det fremdeles torskefisk av ypperste kvalitet, men da som «norsk fersk torsk». 

At islenderne kan markedsføre deres «skreid» som et helårsprodukt, er fordi de akter å selge tørrfisk av skrei, klippfisk av skrei, fiskekaker av skrei og mye mer. Dette er produkter også Norge har flust av, men det gjør at vi må gå bort fra den tidligere markedsføringen av skreien som et ferskt og eksklusivt sesongprodukt.

- Det er jo historien om skreien som om vinteren trekker sørover fra Barentshavet til Lofoten på elskovsferd, som Norge har solgt inn og som fascinerer verden. Hvordan den kommende markedsføringen skal bli overlater jeg til de proffe markedsfolka i Sjømatrådet, men at vi må ha et kvalitetsmerke som strekker seg ut over årets første fire måneder er klart, sier Ingebrigtsen.

Følge Coca-Colas ekspempel

Gjennom historien har verden sett mange eksempler på at suksessprodukter blir forsøkt kopiert.

Det kanskje aller mest kjente eksemplet er Coca-Cola. De fikk patentert at de var den «originale» colaen, og troner fremdeles på topp. Og til tross for hard konkurranse verden over synes det usannsynlig at de noen gang skal bli vippet ned fra toppen. 

På skreimøtet i Tromsø annonserte leder av markedsgruppen for hvitfisk i Sjømatrådet, Frode Mikkelsen, at Coca-Colas eksempel kunne være noe å vurdere i markedsføringen av vår skrei, altså som den «originale» skreien.

Utfordringen er at man ikke kan ta patent på begrepet «skrei». Men kvalitetsmerket skrei vi kjenner fra emballasje og markedsføring, er varemerkebeskyttet av Norge. 

Så det en rekke spørsmål som nå dukker opp, og det må jobbes raskt dersom en ny strategi skal ligge klar innen sesongstart. 

Som kontrollsjef kunne Ingebrigtsen i mai i år se tilbake på tidenes beste skreisesong her hjemme. 

LES MER:

I løpet av det aktive fisket kontrollerte Skreipatruljen 10.000 kilo skrei. Og de kunne tilfreds konkludere at produktene aldri har holdt høyere kvalitet.

Derfor er han veldig spent på hvordan islenderne skal makte å konkurrere med Norge på skreikvaliteten.

- Vi mennesker er jo nysgjerrige av natur. Så dersom jeg kommer over en islandsk skrei dandert i en ferskvaredisk, vil jeg nok studere den ekstra nøye, avslutter han.