Hvalkjøttet hos

 fortelle gledelig. Hovedårsaken er at næringen har hatt markedskampanjer i sosiale media, noe som har medført økt hvalkjøtt-salg. I tillegg har korona-krisen fått forbrukerne til å grille mer med venner og familie. Det økte salget er godt nytt for en næring som tradisjonelt har slitt, og viser at markedsføring er helt nødvendig skal salget av slike nisjeprodukter økes.

Hvalfangsten har de siste årene vært nokså laber, og det tas generelt langt færre dyr enn det kvoten har vært. En av årsakene til dette har vært etterspørselen hos forbrukerne har dalt. Det er fremdeles de spesielt interesserte som kjøper hvalkjøtt, og bransjen har brukt forholdsvis lite midler på å markedsføre produktene her hjemme.

Fiskeribladet kunne tidligere denne uken imidlertid fortelle at etterspørselen har tatt seg opp denne forsommeren, og ved

Det er trolig første gang vi kan melde om så stor interesse for hvalprodukter, noe som bør gi markedsførerne blod på tann. 

Vi ser en voksende hvalbestand, med økt kamp om råstoffet, og det er viktig at bestanden holdes nede.

I år er det satt en hvalkvote på 1287 dyr, og det er det samme som i fjor. I fjor deltok 12 fartøy, og da sesongen var over var det kun 454 dyr som var tatt. Det vil altså si at 65 prosent av kvoten sto igjen. Dette er en trend som har gått over mange år.

. På ukesbasis har det  enn i fjor, selv om forrige uke (uke 25) var litt laber, og en derfor endte litt bakpå, på fangstallene.

har mange årsaker, men mer bevisst markedsføring via sosiale media er nok mye av årsaken. Det er produsert en rekke tilberedningsfilmer med kjente kokker, og det ble laget et «Gutta på tur»-program nettopp om hvalfangsten. Dette har gitt en generell større interesse hos forbrukerne.

Det er også gledelig at flere fiskere har ønsket å drive hvalfangst i år. Dette kan ha mange grunner, men usikkerhet knyttet til villfiskmarkedet i koronakrisen kan være én årsak. Da er det positivt at det ryktes at hvalen er på vei inn i Vestfjorden igjen, dermed trenger ikke fiskerne å gå så langt for å få treff.

Det er viktig å snu den negative hvaltrenden vi har sett de siste årene, og markedsførerne og næringen fortjener ros for å ha tatt grep. Vi ser en voksende hvalbestand, der kampen om råstoffet tilspisser seg, og det er derfor viktig for hele næringen at bestanden holdes nede. Derfor er flere påmeldte båter, økt fangst og økt interesse en vinn-vinn formel for hele norsk sjømatnæring.