Fiskeribladet

at næringen fortjener en statsminister som også skjønner et snev fiskerpolitikk. Jeg kan berolige Fiskeribladet med at vi har en statsminister med inngående kunnskaper om selv de mest detaljerte spørsmål innen både fiskeri, havbruk og sjømat.

Store ambisjoner

Fiskeri- og havbruksnæringene er blant de viktigste fremtidsnæringene for Norge. Regjeringen har store ambisjoner for en bærekraftig vekst i sjømatnæringen for å skape ennå flere lønnsomme arbeidsplasser i alle deler av landet. Derfor har vi blant annet innført trafikklyssystemet, som åpner for vekst innen oppdrett der miljømessige faktorer taler for det. Vi stimulerer til bruk av ny teknologi ved hjelp av utviklingskonsesjoner. Vi har lagt frem en stortingsmelding for nytt kvotesystem som legger vekt på helårlige arbeidsplasser.

Føringstilskuddet

Det landet trenger er en framtidsrettet fiskeri- og sjømatpolitikk. Føringstilskuddet slik det er i dag er strengt tatt

fra en tid da myndighetene subsidierte fiskerisektoren. Denne typen støtteordninger er ikke veien å gå for en framtidsrettet sjømatnæring.

Føringstilskuddet avvikles som kjent ikke selv om regjeringen foreslår å fjerne ordningen fra statsbudsjettet. Regjeringen foreslår en annen innretning. Vi åpner for at fiskesalgslagene i større grad kan finansiere føringstilskuddet gjennom å bruke inndratte midler fra ulovlig fangst. Regjeringen mener at dette vil ivareta formålet med ordningen og sikre at det opprettholdes mottaksstasjoner i distriktene.

Markedsadgang 

Å sikre god markedsadgang for norske sjømatprodukter er også helt avgjørende om vi skal lykkes med å skape flere verdier og flere jobber i sjømatnæringen. Derfor jobber vi kontinuerlig med å sikre norsk sjømat markedsadgang rundt om i verden. Nye handelsavtaler er inngått og eksisterende er forbedret. At Fiskeribladet kritiserer statsministeren for å trekke fram markedsadgang i en debatt om fiskeri- og sjømatpolitikk tror jeg hun kan leve godt med.

Selv har jeg denne uka vært i Sør-Korea for å gjøre norsk sjømat mer synlig og sterkere posisjonert. Eksporten til landet har økt betydelig de siste årene, men norsk sjømat utgjør fortsatt bare 1,4 prosent av det totale markedet. Det sier en del om potensialet.

Neste uke reiser jeg til Kina for å møte mine kinesiske motparter for å fortsette arbeidet med å sikre forutsigbare rammer og for å øke eksporten av sjømat til Kina. Potensialet i det kinesiske markedet kjenner alle.