Aldri tidligere har det vært planlagt så mange nye båter i fiskeri- og sjømatnæringen som nå. Innen utgangen av 2020 skal det leveres 100 båter. Nybyggenes verdi er på hele 17 milliarder kroner. Det viser med klar tydelighet at bransjen er på offensiven, og at ringvirkningene vil bli gigantiske.

Fiskeribladet har gjennomført en opptelling av de nye båtene som skal leveres i årene kommer, og det høye antall båter som er under planlegging viser en næring som vil satse på fremtiden. Eksempelvis viser tallene at det er planlagt nybygg for 1,1 milliarder kroner mer i år, sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Samtidig har andelen private prosjekter økt på bekostning av antall offentlige byggeprosjekt. 

Det er noen trender som har endret seg sammenlignet med tidligere år. Norske verft står nå for over 88 prosent av byggingen i sektoren med å bygge for 10,5 milliarder for norske rederi og 4,9 milliarder for utenlandske rederi. Det bygges bare for 2,1 milliarder ved utenlandske verft for norske rederi i fiskeri- og havbrukssektoren.

Byggingen av nye fiskebåter har hatt størst vekst. For tiden bygges det fiskebåter for 9,1 milliarder kroner, syv milliarder av dette for norske fiskebåtrederi i Norge og utlandet. Innen nybygging i fiskerisektoren, er det særlig kystfiskeflåten som er i en kraftig fornyelse for tida.

I havbrukssektoren er det nesten like stor byggeaktivitet nå som for et år siden og verdien på båter under bygging er på 5,4 milliarder kroner, 150 millioner mindre enn på samme tid i fjor.

Mange fiskebåtredere vil bygge hjemme. Det sikrer ringvirkningene på kysten.

Det må være svært tilfredsstillende for norsk verftsnæring å registrere at den etter hvert er blitt konkurransedyktig når rederne sender planene sine ut på anbud. Samtidig vet vi at dagens flåte har en høy snittalder, slik at behov for nye brønnbåter-, service-, arbeids- og fiskebåter garantert vil øke. Vi vet også at mange fiskebåtredere aller helst vil bygge hjemme. Det igjen sikrer ringvirkningene for hele kysten, og viser med klarhet hvor viktig sjømatnæringen er for resten av Kyst-Norge. 

En av årsaken til at byggingen skjer hjemme er at regjeringen har lagt til rette for økt båtbygging gjennom en offentlig garantiordning. I årets statsbudsjett lå det inne en garantiramme på ti milliarder kroner til Giek, som skal gå til finansiering av fiskebåter, ferger, brønnbåter og hurtigbåter ved norske verft. 

Ordningen er midlertidig i tre år, og skal bidra til at norske redere bygger i Norge fremfor ute. Vårt håp er at norske fiske- og havbruksredere benytter seg av disse mulighetene, og bidrar til at en slik garantiordning kan få lenger levetid enn tre år. Forhåpentlig vil dette stimulere til ytterligere bygging ved norske verft, og dermed også sikre norske arbeidsplasser på kysten. Samtidig bidrar det til at båtbygger-kunnskapen vedlikeholdes her hjemme.