Selskapet skal levere komplette fiskefabrikker til de nye fartøyene til Geir AS, Atlantic Longline, Olympic og Prestfjord, ifølge en pressemelding. 

Levering fra neste år

Linebåten Geir leveres med automatisert fabrikk og ombordfrysning. Line- og snurrevadsbåten til Atlantic Longline utstyres med automatisk filet og ombordfrysing. Trålerne til rederiene Olympic og Prestfjord skal utstyres med fullautomatisert fabrikk for HG (hodekappet rund fisk) og har store rekelinjer for sortering, koking og frysing av dypvannsreker. Leveringstid er i slutten av 2019 og begynnelsen av 2020.

- Til tross for at det er en betydelig investering, ser våre kunder den store verdien i fullautomatiserte fabrikker, både med tanke på lønnsomhet og kvalitet, sier Asbjørn Solevågseide i Optimar i meldingen.

Sikrer arbeid

Den store ordreinngangen sikrer arbeid for Optimar, som har hovedkontor på Valderøy i Møre og Romsdal, i lang tid fremover.

– Dette er meget gode nyheter, og betryggende for oss som ansatte, sier ansattrepresentant i Optimar, Elisabeth Marie Vik i meldingen.

Ålesundsselskapet Skipsteknisk AS står bak design av båtene til Geir og Atlantic Longline, mens Rolls Royce er designer for rederiene Olympic og Prestfjord. Geir skal bygges ved Vågland båtbyggeri i Halsa kommune, Atlantic Longline ved Tersan Shipyard i Tyrkia mens Olympic skal bygges ved Cemre Shipyard i Tyrkia og Prestfjord skal bygges vedGondan Shipyard i Spania.

Optimar melder også om mulige leveranser til flere andre båter som foreløpig ikke kan nevnes med navn inntil formell signering er klar.