Fartøyet besøkte Bergen på jomfruturen.

– Jeg synes «Eir» er en flott båt og en god arbeidsplattform. Jeg seilte med «Rind» da den var ny også. Derfor ser jeg de små detaljene som skiller båtene, sier inspektør Knut Morten Bauge. 

Han viser litt forskjeller i oppholdsrommet på båten og forklarer at båtene teknisk sett er helt like, men at «Eir» er mer praktisk innredet enn

som ble ferdigstilt i begynnelsen av 2018. 

Bor endelig komfortabelt

Førsteinspektør i Fiskeridirektoratet Trond Bakken forteller at «Eir» er et syvmilssteg i komfort sammenlignet med båtene de brukte tidligere. 

– Se, her har vi varmeanlegg som benytter seg av sjøen for å temperere rommene våre. Vi har sikkerhetsprogrammer innlemmet i båten, og vi har etablert prosedyrer for sikkerhet og innrapportering i henhold til HMS-regler, sier Bauge. 

Bedre plass, bysser, utstyr og oppholdsrom om bord slår heller ikke feil. 

– Ja, vi bor rett og slett som folk i denne båten, legger Bakken til. 

«Eir»

  • Fiskeridirektoratets nye kontrollfartøy.
  • 22,7x 5,3 meter.
  • To x 500 HK stillegående dieselmotor.
  • Sidepropeller.
  • Hydraulisk utstyr.

Ny, miljøvennlig løsning

Bakken forteller at «Eir» blir mer miljøvennlig enn «Rind».

– Den største forskjellene mellom båtene, er at «Eir» har et eksosrenseanlegg. Det fjerner opp til 90 prosent av NOx-gassutslippet. Den går også bare på høykvalitetsdiesel og ikke den vanlige kommersielle sorten, sier Bakken.

Opprinnelig ble det gjort forsøk på å gjøre «Eir» elektrisk driftet, men regnestykket gikk ikke opp. Batteriet hadde ifølge Bakken gjort båten så tung at utslippene spart på batteridrift, ville bli sluppet ut når dieselmotoren omsider må brukes. Derfor ble eksosrenseanlegget installert. 

«Eir» har også et svakere deisingsanlegg enn «Rind». Grunnen til dette er at «Rind» skal operere i Nord-Norge i de kaldeste månedene, mens «Eir» da skal holde seg lenger sør. Båten er bygget for å huse fem personer i normal tjeneste, og tolv personer på dagsturer som ikke trenger soveplasser.

Trond Bakken (til v.) og Knut Morten Bauge på den nye patruljebåten «Eir». Foto: Ole Jacob Riise

Fikk nytt navn

Tidlig i utviklingen skulle båten egentlig bli oppkalt etter den norrøne gudinnen «Raan». Men mot slutten av utviklingen ble det klart at navnet ikke kunne brukes. 

– Vi måtte forandre navnet fordi «Raan» allerede var tatt og registrert på et annet fartøy. Da ble det «Eir», noe jeg synes er mer passende. «Eir» er nemlig navnet på en havgudinne i norrøn mytologi, sier Bauge. 

Jomfruturen 

Selskapet Norwegian Rig Shuttle i Gulen i Sogn og Fjordane har bygget, eier og skal drive fartøyene på langtidskontrakter. Kontrakten på «Eir» løper i fem år, med opsjon på to. 

– Akkurat nå er vi på signingsferden. Vi hentet båten for to dager siden på fabrikken i Ålesund og har ikke kommet oss lenger enn til Bergen. Her skal vi få unnagjort noen formaliteter. Vi skal registrere skipet, sier Bauge. 

Første etappen med nybygget gikk fra Ålesund til Måløy, og andre etappe gikk fra Måløy til Bergen.

To båter langs hele kysten

Båten har ikke en base i den tradisjonelle forstanden, men kommer til å operere ut ifra seksjonskontoret til Fiskeridirektoratet i Tromsø. Sammen med «Rind» skal inspeksjonsfartøyet dekke hele kysten fra Grense-Jakobselv i nord til svenskegrensen i sør

– Vi har bare to inspeksjonsfartøy fordelt på hele kysten, men vi jobber oftest på tips og følger opp sammen med andre etater. Kontrollene våre er også sesongbaserte, som gjør at vi med to båter kan inspisere hele kysten, sier Bakken.

– Om en ukes tid forventet vi at «Eir» er i aktiv drift som inspeksjonsfartøy for Fiskeridirektoratet, sier Bakken.

Arbeidsdekket til «Eir». Foto: Ole Jacob Riise

Døpes på Solholmen

«Eir» skal døpes den 31. august på Solholmen i Alvastraumen. Gudmoren skal være Havforskningsdirektør, Sissel Rogne. Etter prøvekjøring og formaliteter er unnagjort vil «Eir» jobbe med operasjoner på Vestlandet.

– Vi regner med at båten er klar til aktiv tjeneste om en ukes tid, sier Bakken.

Broen på «Eir». Foto: Ole Jacob Riise