Det er det australske rederiet Austral Fisheries som har bestilt båten. 

- Vi ville bygge en ny båt fordi flåten vår blir eldre. Nå er det et sterkere fokus på miljøvennlige fartøy. Vi ønsket oss også større variasjon i hvordan vi fisker, og har dermed gått for tre typer fiske på ett fartøy. Med det setter vi en referanse for fremtiden, sier Peter Stevens, leder for dyphavsfiske i Austral Fisheries til Tekfisk.

Første nybygg på ni år

Med muligheter for både line-, trål- og teinefiske vil båten, som får navnet «Cape Arkona», blant annet kunne utnytte kvotene bedre og være lenger ute om gangen. Stevens har ikke hørt om andre fartøyer som er rigget for tre typer fiske på denne måten.

- Hvorfor er ikke dette gjort før?

- Jeg tror ikke folk tenker på det, de henger igjen i måten ting har vært gjort på. Jeg har lært folkene mine opp i kombinasjonsfiske. Vi har passet på å ha folk som har erfaring med alle de tre typene fiskeri, sier Stevens.

Båten er tegnet av Skipskompetanse og bygges ved Baatbygg i Måløy i Sogn og Fjordane. Forrige nybygg ved verftet, som vanligvis står for reparasjoner og ombygging, var i 2009.

- Vi har et langt og godt forhold til Baatbygg, og vet at det er et kvalitetsverft. Det er tredje båten vi har hos dem, og vi stoler på dem, sier Stevens om hvorfor det norske verftet ble valgt.

Cape Arkona

  • Austral fisheries er et av Australias største integrerte kommersielle fiskeriselskap med interesser både i hav- og rekefiske.
  • Cape Arkona blir 66,9 x 15 meter og får designbetegnelsen SK-4260. Fartøyet er designet med tanke på minimalt miljøavtrykk.
  • Innredningen er arrangert for 40 mann i 26 lugarer.
  • Fartøyet er rigget slik at det kan veksle mellom alle tre fiskeri typer på en og samme tur uten å måtte rigge om fra en drift til en annen.

Patagonsk tannfisk

Baatbygg har nemlig bygget om to båter for Austral Fisheries, og har nylig avsluttet et prosjekt på Mauritius, der rederiet har base.

- Det ble en diskusjon som kom opp mellom oss og rederiet. De så behov for å få på plass et fartøy som hadde flere kapasiteter fiskerimessig. De har utfordringer med at de kan få stoppet fiskeriet hvis de får fugl på lina, og har kvoter de ikke utnytter godt nok i dag. Vi har gitt pris i konkurranse med andre verft, og ble valgt, sier salgs- og prosjektleder Kenneth Sekkingstad i Baatbygg.

Også han tror dette er den første båten i verden som kombinerer line, trål og teiner. 

- De driver et spesielt fiskeri, på patagonsk tannfisk. Det er en del norske rederier som opererer der også, men det er kun linebåter. Austral Fisheries driver også teinefiske etter tannfisk og kan tråle etter den. I tillegg har de kvoter på en del andre fiskeslag, sier Sekkingstad.

Vil få batteri

En av utfordringene med å bygge en båt av denne typen, er hvordan man skal beregne vekt og stabilitet.

- De har muligheten til å ha alt utstyret om bord, men det er ikke dermed sagt at de alltid skal ha det. Vi har nylig gjennomført tester i testtank, og så langt ser det bra ut, sier Sekkingstad.

Båten får tre fremdriftsmotorer, to dieselmotorer og en elmotor, noe som gir flere muligheter for drift av propell og dermed bedret driftssikkerhet. 

- Vi ser på måter å redusere karbonfotavtrykket på, og vil redusere drivstoffkostnadene med denne båten, sier Peter Stevens.

Det er gjort plass til batteri om bord.

- Men dette blir ikke installert før vi får kjørt en endelig analyse av driftsprofilen, sier Sekkingstad.

Samarbeider tett

 til båten, som blir 66,9 meter lang. Pon Power leverer hovedmotoren og Elmarin en større elektropakke.

Ifølge Stevens har rederiet vært opptatt av å holde prosesseringsutstyret om bord enkelt i første om gang.

- Vi vil heller bygge på etter hvert. Vi starter enkelt og legger på litt og litt. Du kan bygge så hightech du vil, men om ikke de som bruker det forstår, er det til liten nytte, sier han.

Sikkerhet, komfort for mannskapet og pålitelighet i fisket er andre ting rederiet har lagt vekt på. De har hatt et tett samarbeid både med Baatbygg og Skipskompetanse.

- Vi har møttes ofte og rederiet har selv aktivt deltatt i utformingen av fartøyet. De opererer mange store og små fartøy og har mye erfaringsdata å bidra med. Rederiet har samarbeidet med flere lokale firmaer over tid, blant andre Båtbygg og Fiskeveng som også er årsaken til at vi har blitt kjent med dem og til slutt ender opp som designer for deres nye fartøy, skriver daglig leder Per Jørgen Silden i Skipskompetanse i en e-post.

Mange følger med

Oppdraget er en viktig referanse for selskapet, som også holder til i Måløy.

- Kombinasjonsfiske er ikke uvanlig på norske fiskefartøy, men gir ofte begrensninger i at man må rigge om mellom de forskjellige fiskeriene og ofte også skifte bruk. Dette fartøyet er designet med tre typer fiskeri som vi ikke kjenner til har vært kombinert før. Det betyr at vi ikke har noe naturlig basis eller referanser, og vi må komme opp med designet fra bunnen av. Det er også en fordel fordi vi ikke er bundet av tradisjoner, sier Silden.

Stevens tror flere rederier vil bygge for ulike typer fiske fremover.

- Det er mange som følger med nå og sitter på gjerdet og venter og ser hvordan dette går, sier han.