I en pressemelding Rolls-Royce Marine at de har signert en kontakt med verftet Thoma-Sea Marine Constructors i Louisiana, USA om utvikling av en stor og teknologisk avansert pelagisk tråler som får navnet «Arctic Fjord». Det 100 meter lange skipet skal leveres til Arctic Storm Management Group i Seattle. 

Diger kontrakt

Det er første gang det blir bygget et fiskefartøy med Rolls-Royce design i USA. Dette er den største kontrakten på et fiskefartøy selskapet har inngått noensinne. Kontrakten har en verdi på cirka 150 millioner kroner. 

Rolls-Royce viser til at de har hatt et tett samarbeid med rederiet i Arctic Storm i utviklingen av det nye designet. Skipet blir utstyrt med anlegg for filetering, surimi, fiskemel og fiskeolje. Det blir plass til over 150 mennesker om bord.

– Dette blir det største og mest avanserte fiskefartøyet som noen gang er bygget i USA. Det har vært viktig for oss at både design, levering og integrasjon av utstyrspakken kommer fra Rolls-Royce, og blir koordinert av samme selskap, sier Doug Christensen, CEO i Arctic Storm Management Group, i meldingen.

DIGER: Tråleren blir 100 meter lang og 21 meter bred. Totalt vil tråleren kunne ha plass til over 150 mennesker om bord. Foto: Rolls-Royce Marine

Leverer propulasjonssystem

Skipet som blir 100 meter langt og 21 meter bredt skal etter planen overleveres i 2021. Tråleren får designet NVC 336 WP fra Rolls-Royce og det skal drive pelagisk trålfiske av Alaska Pollock og torsk i Nord-Stillehavet. I tillegg til designet skal Rolls-Royce levere en integrert pakke med avansert skipsteknologi og -utstyr.

Rolls-Royce skal foruten å designe tråleren også levere propulsjonssystemet bygget rundt en Bergen B33:45-hovedmotor i kombinasjon med Bergen generatorer. Systemet er utviklet for å optimalisere og møte kravene til lavt drivstofforbruk, lave utslipp og lave nivåer av støy og vibrasjoner, viser selskapet til. Inkludert i leveransen fra Rolls-Royce er også baugthruster, dekksmaskineri, automasjon- og kontrollsystem, elektrosystem, styremaskin og ror.