De to kom til Norge fra USA tidligere i år.

- Vi kom hit fordi industrien her er så godt utviklet. Infrastrukturen er på plass for å få til et bærekraftig havbruk, sier Tony Chen til Tekfisk.

Sender ut varsel

Han og John Costantino ble kjent med hverandre da de var romkamerater i Washington DC. I Bergen deler de igjen leilighet og jobber sammen nærmest døgnet rundt for å få oppstartselskapet Manolin på beina.

- Her blir vi så lenge selskapet vårt finnes, sier Costantino.

Etter å ha oppdaget havbruksnæringen gjennom en felles interesse for bærekraftig matproduksjon, sa de opp konsulentjobber for å starte opp Manolin. Nå har de utviklet et verktøy som skal gjøre oppdrettere bedre forberedt mot lakselus-trusselen.

- Det samles allerede inn mye data, men vi oppdaget et hull. Dataene kommer ikke tilbake til oppdretterne så fort som de kan. Gjennom teknologi kan vi øke hastigheten og gi varsel når lusemengden øker både hos oppdretteren selv og hos naboen, sier Chen.

Åtte prosent er med

Gründerne er begge utdannet innen datavitenskap, og begynte å bygge opp systemet i mars. I april hadde de en første versjon klar. 

- Vi bruker eksisterende data, men deler dem på en ny måte, sier Chen.

Første versjon er gratis, og så langt har åtte prosent av norske oppdrettsselskaper registrert seg. Planen er å samle inn mer data, også oppdretternes egne, og kunne gi mer informasjon tilbake. 

- Vi skal selvsagt respektere selskapenes personvern. Men vi håper å kunne se på dataene i et mer helhetlig perspektiv. Da kan vi gjøre bedre analyser, sier Chen.

Neste versjon lanseres trolig mot slutten av sommeren, og her vil gründerne ta betaling fra de som abonnerer.

- Dataene som samles inn sier noe om antall lakselus per fisk, men ikke noe om lusepresset. Er det en stor samling lus på vei, det får man ikke vite i dag. Man trenger tall på biomassen til de enkelte oppdretterne for å vite det. Vi tror det må være en mulighet for å publisere data basert på biomassen, men på en sikker måte, sier Chen.

Telt og bil

De to gründerne er med i akseleratorprogrammet Hatch

og varer til midten av juni.

- Det er «awsome». Vi får kontakter i industrien og hjelp til å spisse selskapet og lage en visjon, sier Costantino.

Når tiden med Hatch er over, er planen å legge ut på en «road trip» til oppdrettsselskaper over hele landet.

- Vi tar med oss telt og bil og kjører langs kysten slik at vi kan møte oppdretterne direkte, sier Chen.

- Oppdrettsselskapene er ikke klare for å kjøpe hva som helst. Vi vil vise at vi er her «for the long haul», den beste måten å gjøre det er ansikt til ansikt, tilføyer Constantino.

Videreutvikling av selskapet skal de gjøre underveis. 

- Vi elsker begge å være utendørs, men endte opp i konsulentjobber foran skjerm innenfor fire vegger, sier Costantino.

På sponsorjakt

Nå ser de etter sponsorer, som blant annet kan hjelpe dem med nok datakapasitet til at de kan kode på veien. Gründerne samarbeider med Salmon Group for å finne ut hvilke selskaper de kan besøke. De vil også samle informasjon når de er ute og besøker oppdretterne.

- Vi vil lære mer om hvordan de jobber og hva de gjør, sier de.

- Hvor mye visste dere om havbruksnæringen for ett år siden?

- Nesten ingenting. Vi har fremdeles mye å lære, men vi kommer dit, sier Costantino.

- Det er fordelen med å bo i Bergen, vi møter folk som er interessert i fisk nesten over alt. Det hjelper oss å lære mye raskere, sier Chen.

Her kan du høre podkast med utviklingsdirektør Georg Baunach i Hatch og investeringssjef Tom Prins i Aquaspark: