Det skjer i Lofoten i slutten av måneden. 

– Vi holder på å sy sammen programmet nå. De skal innom både store og små aktører. Studentene lander på Leknes, og vet at de skal hjelpe næringen med en utfordring som går på design og teknologi, men stort mer får de ikke vite før de kommer, sier Janita Arhaug.

Får trening underveis

Hun leder Sett Sjøbein, som arrangerer den marine bootcampen. Til sammen skal studentene besøke 8–9 bedrifter i Lofoten. Der skal de lære om villfisk og fiskeriindustrien. 

Et islandsk selskap, Icelandic Startups, skal underveis trene studentene i det å tenke nytt og kreativt, og å samarbeide på tvers av fagretninger.

Studentene vil også få hjelp av veiledere fra næringen.

Opplegget minner om

, men varer lengre.

– Vi bruker en hel uke, og har et litt annet formål. Vi skal synliggjøre bredden i sjømatnæringen og gi studentene innsikt i hvordan de kan finne sin plass i næringen, sier Arhaug.

Marin bootcamp

  • Marin student-bootcamp er et rekrutteringstiltak og – konsept, for studenter ved universiteter og høyskoler i Norge.
  • Konseptet, som er utviklet på Færøyene, ble første gang utprøvd i Norge i 2014 og det har vært gjennom syv bootcamper med ulike tema i ulike deler av landet.
  • Sett Sjøbein har siden 2015 vært ansvarlig for å organisere bootcampene, på oppdrag fra Nærings – og Fiskeridepartementet.

Kunnskapsbro

Studenter fra hele Norge er med, og de kommer fra ulike utdanningsløp som marin teknologi, logistikk, økonomi, juss og lærer. 

– Det er ikke noen forutsetning at de må kunne noe om næringen fra før. Målet er å danne en kunnskapsbro mellom studenter og næringen, sier Arhaug.

Kravet til studentene er at de setter av hele uken, og at de ikke har noen private avtaler underveis. Reise og alt annet blir dekket.

Det er åttende gangen denne typen bootcamp arrangeres. 

– Vi har gjort en kartleggingsundersøkelse blant dem som har deltatt tidligere. Mange er fremdeles under utdanning, men undersøkelsen viste at mange har søkt og fått jobber i sjømatnæringen. Minst like viktig er nettverket de har fått, sier Arhaug.

Forretningsrapport

Studentene vil bli satt sammen i fem tverrfaglige grupper, og har 48 timer på seg på å levere en løsning på utfordringen de har fått. Det gjør de gjennom å levere en forretningsrapport, og holde en presentasjon for en fagjury. Løsningene skal også presenteres på Tørrfiskkonferansen tidlig i mai.

– Fjorårets vinnerlag ble invitert til en stor fôrprodusent for å presentere ideen sin, mens et annet år ble vinnerne invitert til Bangkok for å legge frem sin løsning på Pelagic Fish Forum, sier Arhaug.

Hun håper årets studenter kommer med innspill til hvordan næringen kan tenke nytt. 

– Selv om ikke studentene går videre med ideen, kan næringen gjøre det.