Det skjer gjennom et nytt vekstprogram for havbruksnæringen i Stavanger, kalt «Ocean of opportunities».

- Dette er en satsning som har vært ønsket lenge i Stavangerregionen. Vi har sett over en periode at vi får mange henvendelser fra selskaper som kommer inn med nye produkter og tjenester og som er klare til å levere til havbruksnæringen. Men de mangler nettverk og kapital for å få den veksten de ønsker, sier prosjektleder Andreas Heskestad i Greater Stavanger, som sammen med Blue Planet og Validé står bak programmet.

Mulige investorer

Programmet består av ti samlinger fordelt over en periode på et halvt år. Tema for samlingene er blant annet muligheter og fallgruver, salg og markedsføring og forberedelse til investorpresentasjon.

- Vi vil følge dem opp i seks måneder, og vil ha eksperter inne og jobbe med bedriftene, som vil utfordre dem, og spisse dem. Til høsten vil vi ha et ganske stort nasjonalt og internasjonalt investornettverk som de vil få sjansen til å presentere seg for, sier Heskestad.

Trenger nye ideer

Havbruksbedrifter som Skretting, Egersund Net, Akva Group, Bremnes Seashore, Grieg Seafood er også involvert.

Hos fôrprodusenten Skretting mener direktør for forretningsutvikling David Knudsen at havbruksnæringen i større grad må legge til rette for samarbeid for å få løst utfordringene i næringen.

- Vi tror at norsk havbruk trenger nye ideer og at det er mange flinke folk og selskaper som har prototyper og gode ideer de har verifisert, men som trenger den siste hjelpen for å få dem introdusert i markedet. Vi ønsker å være med på å hjelpe dem fram, sier Knudsen.

Ønsker seg vekst

Han viser til at det er en stor bransje med stor verdiskapning, men fortsatt utfordringer som skal løses.

- Vi ønsker å være med og få frem de gode ideene der ute, som trenger et dytt i riktig retning.

Et ønske om vekst i næringen ligger bak.

- Vi er bekymret over at veksten har stoppet opp, og ønsker å stimulere til vekst, sier Knudsen.

Han tror mindre selskaper kan ha mye spennende å komme med.

- Evnen til å se ting med nye øyne er verdifullt. Ikke alt det spennende kommer fra tunge, etablerte aktører, det kan være vel så mange ideer fra startup-selskaper som greier å tenke ut av boksen og har en høyere utviklingstakt, sier Knudsen.

Fem søknader

Programmet er åpent for innovative vekstselskaper innen havbruksnæringen som har en bevist teknologi, produkt eller tjeneste, men som har behov for nettverk og kapital for å vokse.

- Vi vil ha med oss selskaper som er klare for markedet, som vil vokse med 10-50 ansatte i løpet av de neste tre årene, sier Heskestad i Greater Stavanger.

Lanseringen var i forrige uke, og fem søknader har kommet inn så langt. Søknadsfristen er 8. april.

- Det blir nok en ganske hard konkurranse om å komme med. Responsen så langt har vært veldig god, sier prosjektlederen. 

Han tror programmet kan hjelpe selskapene til å skape et nettverk hvor de kan få riktige samarbeidspartnere med seg videre, slik at de lykkes raskere. 

Midlene til programmet kommer fra Stavanger kommunes vekstfond.

Fra olje og gass

I Stavanger finnes fra før X2 Labs, som allerede har skapt flere nye havbruksbedrifter, blant annet Blue Lice og Eir of Norway.

- Vi jobber i litt ulike faser. De retter seg enda mer inn mot tidlig fase, mens dette programmet er for selskaper som er etablerte og klare for markedet, sier Heskedal.

Klyngen Aqua Technology støtter også programmet.

- Dette er 16 selskaper som har vært tunge leverandører inn mot olje og gass, men som de siste tre årene har snudd seg mot havbruksnæringen. Til sammen blir det et spennende nettverk med etablerte industriaktører, tunge teknologiselskaper som har jobbet med denne omstillingen vi har stått i og nye vekstselskaper. Det vil skapes mange spennende synergier i et sånt miljø, sier Heskedal.