Rolls Royce opplyser i en pressemelding at konsernet skal foreta en forenkling av virksomheten. Dagens fem forretningsenheter skal bli til tre, og som en del av forenklingen skal det vurderes å selge størstedelen av den maritime virksomheten.

De tre nye divisjonene i Rolls-Royce blir Civil Aerospace, Power Systems og Defence. Defence er en nyopprettet divisjon etter sammenslåing av Defence Aerospace, Naval og Submarines.

Vurderer salg 

I meldingen opplyser konsernet at det vurderes å selge den delen av marinedivisjonen som i dag leverer til kommersiell skipsfart. Delen av marinedivisjonen som leverer til sjøforsvarsmarkedet, blir flyttet inn i den nyopprettede Defence-divisjonen.

Konsernet viser til at Marinedivisjonen siden 2015 har jobbet med å med å tilpasse seg et sviktende offshoremarked som har ført til store utslag på lønnsomheten. Blant annet er antall ansatte redusert med 30 prosent, samt antall produksjonssteder.

– Dette er det riktig tidspunktet for å se på de strategiske mulighetene for vår kommersielle maritime virksomhet. Teamet her har respondert beundringsverdig på en signifikant nedgang i offshore olje- og gassmarkedet for å redusere sin kostnadsbase. Samtidig har vi tatt en industriledende posisjon innen ship intelligence og autonom skipsfart, og det er rett og rimelig at vi vurderer om virksomheten i fremtiden kan være bedre tjent med et nytt eierskap, sier administrerende direktør Warren East i meldingen.

1600 ansatte i Norge

Konsernet presiserer at de vil beholde en delen av den maritime virksomheten som leverer komplekse skipssystemer til marinefartøy, inkludert til Storbritannias Royal Navy og US Navy. Rolls-Royce vil også beholde motorvirksomheten som sorterer til Power Systems-divisjonen. Her inngår det norskregistrerte selskapet Bergen Engines AS, som driver motorfabrikken på Hordvikneset i Bergen.

Marinedivisjonen rapporterte en omsetning på 1,1 millioner pund i 2016, og et resultat på minus 27 millioner pund. Sjøforsvarsmarkedet stod for 25 prosent av denne omsetningen, mens det kommersielle markedet representerte 75 prosent.

Av de 4200 ansatte i Marine globalt per i dag, jobber 3600 mot det kommersielle markedet. 1600 av disse er ansatt i Norge, cirka 500 jobber i Finland og 200 i Sverige. De øvrige medarbeiderne er spredd på salgs- og servicekontorer verden over.