Det nye krillfartøyet er på 130 meter og skal utstyres med det siste og beste innen miljøvennlig teknologi. Alle tegninger og spesifikasjoner er utarbeidet i samarbeid mellom fiskere fra Aker BioMarine og ingeniører fra VARD gruppen, melder selskapet i en pressemelding.
Fartøyet vil være energieffektiv i drift og inneholde et moderne bioraffineri for prosessering av krill råvarer i Antarktis.

Kontrakten har et finansieringsforbehold. Aker BioMarine vil søke finansiering gjennom Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK). «Vi har en god finansieringsplan og ser frem til å begynne søknadsprosessen med GIEK umiddelbart,» sier administrerende direktør, Matts Johansen i Aker BioMarine.

Planlagt byggestart er i mai i år – og skipet skal ferdigstilles i slutten av 2018. Total kontraksverdi er på én milliard kroner, inkludert rederileveranser.

Etter planen skal det nye skipet da være i full drift i Antarktis fra begynnelsen av 2019-sesongen.