Fredag ankom "Vardøjenta" heimhavna. På telefon til fbfi.no, forteller rederen mer om nybåten som erstatter en 36 fots Cleoptatra speedsjark - også den fra Island.

Etter å ha investert i kvoter og strukturert, så ble båten litt for liten, kan rederen fortelle.

Den forrige ble for liten
- Vi ble for små på høsten for å kunne utnytte 30 prosent bifangst på hysa, når vi måtte ut på bankene.

"Vardøjenta" har en 14-15-meterskvote i bunnen og har innstrukurert ei 12-13-meterskvote.

- Det utgjør mellom 250 og 300 tonn torrsk. Jeg er ikke helt sikker på hvor mye, om det er kommet en økning. Jeg har hatt nok med å følge med på nybåten, sier Esbensen til fbfi.no.

Fiskebåten som ble påbegynt i mai i fjor, var ferdig tidlig denne måneden og kostet rundt seks millioner kroner.

Godt skjermet arbeidsplass
"Vardøjenta" er 12,99 lang og 4,20 bred.
Motoren er en Yanmar 700 hester, og det er oljetanker på 3500 liter om bord.

Det spesielle er med "Vardøjenta" er shelterdekket. Den nye speedsjarken har tak over hele dekk og bare luker i sidene.

- Det blir en helt annen hverdag for mannskapet. Og meg selv, selvfølgelig, sier Esbensen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Gunvald Hunsgård og Tony Nilsen kom tirsdag til Tromsø etter å ha hentet "Vardøjenta" på Island. I Tromsø mønstret eieren, Kent-Are Esbensen, på. Foto: Vikingbatar ehf

Stabil sjøbåt
Han nevner at båten er sheltret og gjenlukket som det beste med nybåten.

- Spesielt med tanke på vinterstid. Men det er en helt annen båt; større og mer stabil, legger han til.

Turen fra Tromsø til Vardø beskriver han som fin og med nydelig vær. En stiv sydvestkuling gjorde at de la veien inn til Havøysund og over Tana. Men båtens sjøegenskaper er likevel testet.

- Både da og på overfarten fra Island til Ålesund. Der hadde de opp i full storm, og tilbakemeldinga var bare positiv. Det er en god sjøbåt, sier Esbensen til fbfi.no.

Dattera er gudmor
Når fbfi.no snakker med båteieren fredag, er kalibreringen av autopiloten akkurat ferdig. Nå gjenstår "smårigging med utstyr på dekk", men også Fiskeridirektoratets overføring av kvotene til båten.

- Det skal være klart like over helga, og da skal vi være klare til å ro.

Men før det gjenstår også en dåp, muligens mandag. Den får dattera til Kent-Are Esbensen æra av å foreta. Hun blir ni år i juli, og er avbildet på sidene av båten.

- Det er ho som er vardøjenta. Dattera mi Miriam, forteller Ebensen stolt.

I videoen under kan du se "Vardøjenta" i fart, men også bilde av jenta båten er oppkalt etter. Artikkelen fortsetter under videoen. 

 




 

Kombinert drift
Oppe på shelterdekk er det motert en krane for å håndtere teinene i fiske etter kongekrabbe. Ellers er båten rigget for både garn og line. Første sjøvær blir gjort med line.

Den har lugarplass for fire mann, med en egen lugar med to køyer, samt to køyer forut i baugen.

Se bildeserie øverst i saken.