I en oppdatering klokken 08 onsdag morgen opplyser Kystverket at de to slepebåtene «BB Ocean» og «Normand Drott» ankom «Eemslift Hendrika» natt til onsdag. De er hyret inn av det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage, som blant annet har erfaring fra den nylig verdensomtalte bergingsaksjonen i Suez-kanalen, samt fjerning av reketråleren «Northguider» i Hinlopenstredet i fjor.

«Eemslift Hendrika», som er lastet med båter, ble mandag evakuert etter at det fikk trøbbel.

Etter planen skal de to slepebåtene som er ankommet slepe skipet inn til land i løpet av formiddagen, men først planlegger Smit å heise folk om bord fra helikopter for å feste slepetau.

NRK melder i en oppdatering kl. 09.53 at helikopteret med bergingseksperter fra Nederland har tatt av fra Ålesund lufthavn, Vigra og blir fløyet ut til lasteskipet som har havarert utenfor norskekysten. Det er så langt uklart om det vil være mulig å fire ned mannskap om bord i skipet.

– Når skipet er rigget til slep skal man forsøke å få det inn til skjermet farvann og ankre opp. Så skal skipet stabiliseres før det fraktes videre, skriver Kystverket.

Kystverket har tidligere uttrykt at de frykter hva som vil skje om tungoljen i skipet (350 kubikk) lekker ut.

– Vi har gjort ulike beregninger på hva som er best case og worst case hele tiden. Slik det ser ut nå med drivbanen nærmer vi oss best case. Fartøyet ligger nå 12–15 sjømil ut fra Stad, og driver sydvestover. Slik drivbanen er nå er det lite sannsynlig for at fartøyet går i land, sier Mortensholm.

Tirsdag meldte IntraFish at den ene båten, en servicebåt ment for selskapet AQS, var falt i sjøen. Det nederlandske skipet ligger nå et stykke vest for Ålesund. Etter hva Kystverket er kjent med skal også denne berges i dag.

– Slik vi er informert har eier av båten eller rederiet inngått en kontrakt med et selskap for å hente den, slik at også den blir berget i dag.

– Hva vet vi om skadeomfanget på den?

– Det kjenner vi ikke til. Ingen har vært om bord, og den er bare sett visuelt. Den flyter, men må videre inspiseres, sier Mortensholm.