Fisker fra Sommarøy i Troms og landsstyremedlem i Norges Fiskarlag, Kurt Ludvigsen, mener skøyta er et flaggskip.

– Som fisker er det alltid en trygghet å vite at beredskapsressursene vi har stasjonert i leia er i stand til å gi oss hjelp og assistanse. Den nye redningsskøyta kan vi definitivt kalle et flaggskip, og det er med stolthet jeg som fiskernes representant i Redningsselskapets representantskap har tatt del i prosessen frem mot denne dagen, sa han i en pressemelding fra Fiskarlaget tirsdag.

Kurt Ludvigsen i Norges Fiskarlag mener den nye redningsskøyta blir en viktig styrking av sikkerhet og beredskap i et værhardt område. Foto: Norges Fiskarlag

Skal til Vardø

Redningsskøyta skal stasjoneres i Vardø, hvor den skal bidra til å trygge den maritime næringa i Øst-Finnmark.

– Det er en svært viktig styrking av sikkerhet og beredskap i et værhardt område som nå kommer på plass i Vardø, sa Ludvigsen.

Ifølge Redningsselskapet har fartøyet stor rekkevidde, topp moderne utstyr for søk- og redning og slepekraft nok til de største fiskebåtene.

– Kombinert med hurtige værskifter, storm og uvær så er Vardø et sted hvor redningsskøyta er en viktig del av sjøsikkerheten. Vi i Vardø er derfor veldig glad for, og finner det veldig naturlig at det ligger en skøyte i Vardø.

Det sa ordføreren i kommunen, Ørjan Jensen, under dåpen – ifølge en pressemelding fra Redningsselskapet.

Gudmor er justisminister Emilie Enger Mehl.

– Det er hyggelig å vite at den nye redningsskøyta skal til nettopp Vardø, sånn at nordområdene skal være bedre rustet, sa hun i dåpstalen.

Skøyta er 25 meter lang, har en slepekraft på 23,5 tonn og en toppfart like under 30 knop. Foto: Redningsselskapet

Kan seile uten papirkart

Skuta er oppkalt etter Oscar Tybring, legen som tok initiativ til det som i dag er Redningsselskapet, etter å ha vært vitne til et dramatisk forlis utenfor Smøla i 1891.

Skøyta er finansiert med midler bevilget av regjeringen Solberg i 2020.

  • Skøyta er bygget ved Swede Ship Marine AB i Djupvik i Sverige, som har levert et 30-talls fartøy til Redningsselskapet.
  • Lengden er 25 meter, slepekrafta 23,5 tonn og toppfarten like under 30 knop.
  • Skøyta skal bemannes av et mannskap på tre.
  • Fartøyet er det første i Redningsselskapet som kan seile uten papirkart, etter Sjøfartsdirektoratets krav. Dette fordi skøyta er utstyrt med ECDIS – et elektronisk kartsystem som også viser eget og andres fartøys posisjoner og bevegelse.