I juni ble det klart at regjeringen sa opp kontrakten på NH90-helikoptrene. Helikoptrene skulle umiddelbart tas ut av drift.
Oppdragene NH90 skulle støtte framover ble kansellert og personellet skulle umiddelbart bli fulgt opp gjennom interne prosesser.
Norske myndigheter krevde å få tilbakeført fem milliarder kroner som har blitt utbetalt, i tillegg til renter og andre utgifter.
Vil gjøre sitt ytterste
Nå kommer produsenten bak skandale-helikoptrene med et tilbud om full støtte og support dersom Forsvaret ønsker å ta i bruk NH90 igjen. Det skriver VG.
– Hvis Norge ønsker å benytte NH90-helikoptrene nå i den krevende sikkerhetspolitiske situasjonen, så vil NH Industries gjøre sitt ytterste for å støtte Forsvaret så de kan komme til nytte for Norge igjen, sier Aage Jørgensen som representerer produsenten til VG torsdag ettermiddag.
Videre sier Jørgensen at hvis Norge ønsker å ta NH90 i bruk, vil ikke det påvirke den juridiske prosessen etter at Norge terminerte kontrakten i sommer.
– Vi har terminert avtalen
Forsvarsminister Bjørn Arild Gram sier til VG at han ikke vil gå inn i dialogen de har med leverandøren av NH90.
– Vi har terminert avtalen, sier Gram.
Den mye omtalte helikoptersaken har pågått siden 2001, med store forsinkelser. 14 maritime helikopter til bruk på kystvaktfartøyer og fregatter skulle etter planen leveres innen 2008.
Per juni var åtte levert i endelig versjon. De skulle fly 3900 timer årlig, men har i snitt bare flydd 700 timer.
Les også
- Hovedredningssentralen og Redningsselskapet mener beredskapen i Norge er bedre enn før
- Den pensjonerte helikopterpiloten vet godt hvilket helikopter forsvaret burde kjøpt inn
- Fiskarlaget Nord slår alarm om beredskapen i nord
- 337-skvadronen er Kystvaktens forlengede arm på havet
- Fiskeribladet mener: Klokt å skrote skandalehelikoptrene. Kysten trenger bedre beredskap
- Kystvakt-leder: – Ingen tvil om at vi har hatt en mindre effektiv fiskerikontroll de siste årene
- Fiskarlaget: – Frykter at Kystvakten blir uten helikopter i lang tid