– Som følge av regjeringens forslag om grunnrenteskatt på 40 prosent og samlet skatt på 62 prosent for den norske havbruksnæringen hever nå flere oppdrettsselskaper kjøpene på ekstra biomasse som ville ha gitt grunnlag for flere båter i fraktmarkedet. På den bakgrunn hever Husøy Investeringsselskap AS i dag sine to opsjoner på bygging av nye brønnbåter til en verdi på 1 milliard kroner, opplyser styreleder i Husøy Investeringsselskap, Rolf Bjørnar Tøllefsen, i en melding tirsdag.

Fra før har brønnbåtrederiet Rostein varslet at de stanser bestillinger av nye brønnbåter i Norge, og rederiet Sølvtrans har tidligere uttalt at de må vurdere hva de nå skal gjøre.

Her er en av de tre brønnbåtene Ervik Gruppen og Husøy Fiskeriselskap har bestilt fra Sefine Shipyard. Skal være leveringsklar 2024 Foto: Ervik Gruppen/Husøy Fiskeriselskap

Stopper bygging i Tyrkia

Husøy Investeringsselskap er allerede i gang med bygging av en brønnbåt i Tyrkia. Tøllefsen opplyser til Intrafish at de ikke har bestemt hva som vil skje med denne båten.

– Skatteforslaget torpederer hele vår plan om å starte et brønnbåtrederi Nord-Norge. Med bare en båt vet jeg ikke hvordan grunnlaget blir. Vi har styremøte senere i måneden. Der skal vi bestemme hva som skjer.

Byggingen ble startet for tre måneder siden og det er 1,5 år til båten er ferdig, forteller Tøllefsen. Prislappen er på rundt 450 millioner kroner. Han opplyser at de vil vurdere å selge båten.

– Vi ser at den biomassen som var tiltenkt at skulle komme, den kommer ikke. Vi må bestemme om vi skal selge eller drive båten. Vi hadde ikke gått i gang med byggingen hadde vi visst om skatteforslaget.

Ser ikke noe lyspunkt

Han tror ikke det vil bli aktuelt å bygge båtene senere.

– Nå har vi sendt av gårde at vi trekker opsjonen. Da er det bestemt Nå ser det bare mørkt ut i havbruksnæringen, slik som det blir. Jeg ser ikke noe lyspunkt. Jeg har begynt å miste motivasjonen også. Dette skulle være en gladsak i de kommende årene, nå er det blitt helt mørkt.

– Jeg kjenner negativiteten langs hele kysten, sier Tøllefsen.

Han er også daglig leder i brønnbåtselskapet Akvaprins, som har en båt, Victoria Lady.

– Vi er på kontrakt med den, og frykter ikke arbeidet for den foreløpig.

Ble etablert i februar

Det var i februar i år at det ble kjent at Ervik Gruppen, via eierskapet og samarbeidet med Husøy Fiskeriselskap og fiskebåtreder Rolf Bjørnar Tøllefsen på Senja, ville etablere et nytt norsk brønnbåtrederi.

– Dette er egentlig bare en utvidelse av det gode samarbeidet vi har med Husøy Fiskeriselskap, som vi eier båtene «Delfin» og «Rolf Asbjørn» sammen med. Å starte et brønnbåtrederi er en nysatsing og et nytt steg for oss, men det handler også om å ruste oss for fremtiden, uttalte Robert Ervik til avisen Fjordenes Tidende da nyheten ble kjent.