– I mitt hode finnes det ikke noe annet alternativ i øyeblikket.

Fiskeribladet har gjennom to podkaster snakket med den pensjonerte helikopterpiloten Kjell Hans Martinsen, en sentral mann i den norske helikopterberedskapen. Han har både vært sjef for og pilot i Kystvaktens 337-skvadron og leder for helikopteropplæringen for hele forsvaret.

BlackHawk og SeaHawk

– Jeg hadde jo erfaringer fra Blackhawk som er en fantastisk maskin, og Seahawk som var operativ på slutten av 1980-tallet var også en fantastisk maskin. I bakhodet så jeg jo for meg at vi skulle klare å velge en sånn maskin til Kystvakten, forteller veteranen i denne andre og siste del i serien om norsk bruk av helikopter:

Martinsen var del av utvalget som vurderte innkjøp av helikopter til ulike forsvarsgrener på 1990-tallet. Der valget til slutt falt på det europeiske NH90, med Sar Queen til Redningstjenesten, skulle Martinsen gjerne sett stordriftsfordelene fra den amerikanske leverandøren Sikorsky som produserer Blackhawk og Seahawk.

– Hvis du kjøper kjent teknologi, så blir det ikke enden på badekaret så høye i starten.

Badekareffekten

Den såkalte badekareffekten forteller om utfordringene i det å innføre ny teknologi, med opplæring, deler, barnesykdommer, og det å bygge en organisasjon som kan en maskin til fingerspissene. Tilsvarende er neste kurve det økende vedlikeholdsbehovet til aldrende helikoptre.

Ved å velge en Blackhawk-maskin, ville man valgt den helikoptertypen pilotene blir trent på, og en innarbeidet modell i den amerikanske delen av Nato-samarbeidet. Med en marineversjon tilgjengelig, ville det også sikre ens kunnskap, infrastruktur og tilgang på deler mellom forsvaret, Kystvakten og fregattvåpenet.

Første del av podkasten finner du her:

Slik ble det ikke, og i 2014 ble de norske Lynx-helikoptrene satt på bakken. Ifølge Martinsen var dette før den siste badekarkurven for Lynx, og før den første badekarkurven for NH90. I dette tomrommet har Kystvakten i all hovedsak vært avskåret fra såkalte «plutselige inspeksjoner» helt frem til i dag.

– Egentlig en skandale, og i dag kan vi ta i bruk ordet tragedie, mener veteranen.

Hør Martinsen fortelle om hvorfor sivile helikoptre kanskje ikke er like egnet til Kystvaktoppdrag, og hva bruken av bombeflyet B52 fra 1955 kan fortelle oss i andre og siste del av denne podkastserien ved å klikke på spilleren øverst i saken. Du finner også Tekfisk i iTunes og på Spotify.

Her finner du noen av våre nyeste episoder: