Det er andre generasjon av Leinøy-rederiet som nå har bestilt en kombinert snurper på 83 meter fra danske Karstensens Skibsværft. Bygg nummer 482 skal stå klart i juli 2025.

Brødrene Frank, Kjell-Ove og Per-Magne Rogne er selv skippere og styrmenn i eget rederi, og stod også som kjøpere da rederiet fikk overlevert dagens «Rogne» fra det samme danske verftet i 2013.

Driftes som dagens fartøy

Rogne-rederiet tråler etter kolmule vest for Irland, i tillegg til notfiske etter sild og makrell. Nye «Rogne» skal håndtere samme type fiskeri, der de siste årene har gitt resultater og økonomisk rom for et nybygg, skriver verftet i en pressemelding.

Nye «Rogne»
  • Hoveddimensjoner:
  • Lengde oa 83,00 m
  • Bredde moulded 16,20 m
  • Dybde 2. dekk 8,65 m
  • RSW-tanker 2700 m³
  • Hovedmotorer 2 x Bergen Engines B33:45L6P
  • Gir/propellanlegg Brunvoll Volda
  • Hjelpemaskineri Nogva/Scania, 2 x 600 kW
  • Sidepropeller Brunvoll, 1400 kW
  • Nedsenkbar thruster/azimuth Brunvoll, 1470 kW
  • RSW-anlegg PTG Frio Nordica, 3 x 1100 kW
  • Vakuumanlegg C-Flow
  • Vinsjutrustning Karmøy Winch

Skrogutforming og drivstofforbruk har vært viktig i prosessen, skriver verftet videre. Også varmegjenvinning skal bidra til et lavere drivstofforbruk. Norske leverandører er blir prioritert, med blant annet Karmøy Winch som leverandør av det hydrauliske vinsjeanlegget, og Bergen Engines og Nogva som hovedleverandør av maskineri.

Skroget er optimalisert med tanke på drivstofforbruk. Foto: Verftet
Tråldekket er hevet en etasje. Foto: Verftet

Optimalisert drift

Fartøyet har to hovedmotorer på 3600 kilowatt, der en av motorene i størst mulig grad vil kjøre på optimaldrift. Også propellanlegget vil være optimalisert for normaldrift, med en stor enkeltpropell på 4,5 meter. Også tanker rundt arbeidsforholdene er gjort i samarbeid med rederne.

– Sikkerhet og arbeidsforhold for besetningen er spesielt tilgodesett ved at «Rogne» vil ha vanntett lastedekk. Videre er tråldekket akterut hevet en hel etasje, for å øke fribordet og derved sikkerheten, heter det i pressemeldingen.

Rogne-familien i 2013 om bord i dagens «Rogne". Fra venstre: Silje, Kjell-Ove, Frank, Kristian, Per-Magne og Espen. Foto: Einar Lindbæk
Dagens «Rogne» blir avløst i 2025. Foto: Rederiet