I januar signerte Molde-selskapet Brunvoll kontrakt for framdrift- og manøvreringssystem på Polarbris AS' nye snurrevadbåt «Polarbris». Fartøyet blir bygget ved danske Karstensens Skibsværft, og skal stå ferdig i august 2023.
Nå har det danske verftet har valgt deres løsninger om bord i hele ni nye fiskebåter.
Ni ulike rederier
Den lille flåten av nybygg er spredt på ulike rederier i hele Norden. I tillegg til fire svenske og norske rederier, er det snakk om færøyske Vardi P/F, islandske Skinney-Thinganes HF og Gjøgur HF, samt norske Havfisk AS og Herøyhav AS.
Fartøyene spenner i lengde mellom 75 og 88 meter, forteller selskapet i en pressemelding.
I fjor høst kunne selskapet gå ut med en tilsvarende melding om at samme verft hadde valgt styringssystemer og thrustere fra Brunvoll i seks fartøy, svenske Gifico sin 63,8 meter lange tråler «Ginneton», skotske Christina S sin «Christina S» på 77 meter og de to norske trålerne «Gollenes» og «Sille Marie».
I denne podkasten kan du også høre konserndirektør Asmund Sætre i Brunvoll fortelle om hvordan de posisjonerer seg i markedet:
Nedsenkbar thruster
Det er særlig den nedsenkbare Azimuth Combi-thrusteren Brunvoll har utviklet, som trekkes frem ved flere av ordrene. Norske «Libas» var det første fartøyet som tok i bruk denne thrusteren, og den blir også å finne på «Polarbris». Ellers dreier leveransene seg om komplett framdrifts- og thruster-pakker og rene thruster-systemer. Også Brunvolls eget BruCon kontrollsystem med tilhørende motorstartere står på ordrelisten.
Kent Damgaard ved verftet sier i pressemeldingen at de ønsker å prioritere Brunvoll som underleverandør. Det er produktegenskaper og tilbakemeldinger fra kunder som er utslagsgivende for valget.
– Vi mener at Brunvoll har et godt produkt, som også våre felles sluttkunder er meget tilfredse med. Det er derfor helt naturlig for Karstensens Skibsværft å fortsette med Brunvoll som, mer eller mindre, eksklusiv leverandør av thruster-løsninger.
Godt fornøyd
Salgssjef i Brunvoll, Arne Tennøy, er godt fornøyd med nok en gang å bli tatt med i utstyrspakker fra Danmark.
Som i forrige runde, roser salgssjefen verftet for å være opptatt av å redusere utslipp og for å ha en grønn driftsprofil i sine design.
– Dette samsvarer svært godt med Brunvolls systemer designet for optimal effektivitet og lavt energiforbruk sier Tennøy i en pressemelding.
Tennøy er også glad for å utvide kundeporteføljen, «samtidig som porteføljen av etablerte kunder på nytt velger Brunvolls løsninger for sine fartøyer», som det heter i pressemeldingen. Salgssjefen melder om stor interesse for azimuth-thrusteren.
– Særlig innen pelagisk trål og lineflåten har interessen vært stor, og nå henger også snurrevad-flåten og tradisjonell bunntrål seg på.
Les også
- Færøysk reder har mottatt den første nybygde pelagiske tråleren på Færøyene på mer enn 10 år
- Stålprisene skyter i været, men foreløpig har norske verft og båtdesignere is i magen
- Nye «Polarbris» skal rigges med framdriftssystem fra Brunvoll
- Verftsdirektøren har en ordrebok på fiskebåter verdt rundt 3,8 milliarder kroner
- Flere norske leverandører av utstyr til russiske fiskebåter har stoppet å levere til Russland
- Ny konserndirektør innen salg i Brunvoll