Fra før har ulsteinvikingene i Entec Evotec kontrakt og patent på den unike trålmottaksløsningen om bord i det 73,2 meter lange fartøyet, som skal leveres til rederiet Bluewild.

Selve verftsoppdraget forgår imidlertid lenger sør, ved Westcon Yard sitt verft i Ølensvåg. Fartøyet skal etter planene overleveres til neste år.

Tre sjøvannskjølere

Magnar Kvalheim er salgssjef i Hydroniq Coolers. Foto: Hydroniq Coolers
Et pleat-kjøleelement fra Hydroniq Coolers. Foto: Hydroniq Coolers

Nå har Ålesund-selskapet Hydroniq Coolers landet kontrakten på tre sjøvannskjølere til nybygget. Magnar Kvalheim er salgssjef, og synes det er stas at rederier velger enda en lokal leverandør. Selskapet er for øvrig eid av det trondheimsbaserte investeringsselskapet SMV Invest.

– Når en reder i Ålesund bestiller et skip så er det stas at man også velger sjøvannskjølere fra Ålesund, nærmere bestemt Ellingsøy. Når det er sagt så er nok energieffektiviteten og vedlikeholdsvennligheten til pleat-systemet vårt mye viktigere for Bluewild enn det lokasjonen vår er, sier Kvalheim i en pressemelding.

Pleat-systemet er en teknologi som brukes som ordinære platekjølere, men som gir langt lettere vedlikehold og som kan brukes i mange ulike operasjoner. Ifølge pressemeldingen skal mannskapet spare inntil 90 prosent i tid og kostnad for vedlikehold og håndtering. Selve kjøleanlegget er modulbasert, og bygget i korrosjonsbestandig titan med et trykk på 6 bar.

Hvert element tilsvarer 15 platekjølere

– Det er begrenset med plass om bord på de fleste fiskefartøy, så pletten vår er designet for oppgaven. Lavt energiforbruk, lange serviceintervaller og enkel å vedlikeholde, sier Kvalheim.

Om bord på «EcoFive» leverer Hydroniq Coolers tre slike kjølere, der to skal kjøle maskinrommet, mens det tredje kjøler andre støttesystemer om bord. Hver av pleat-kjølerne består av seks elementer, som igjen tilsvarer 15 plater i en platekjøler.

Kjølesystemet blir både produsert og sammenstilt i Ålesund, og skal leveres verftet i løpet av året. Det er imidlertid ikke den eneste teknologien som stikker seg ut om bord.

Både Ulstein Design & Solutions sin nyutviklede x-bow skal gi mindre sjø på dekk, og minimere brå bevegelser i skroget. «EcoFive» er den første fiskebåten med denne typen baug. I andre enden av fartøyet finner vi altså Entec Evotec sin patenterte løsning for å dra fisken inn i fartøyet under vannlinjen.

Kjøleløsningene for innfrysing og lagring gikk for øvrig til PTG. Her baserer seg løsningen seg på CO₂, og med varmegjenvinning. Frysekapasiteten er 65 tonn i døgnet, fordelt på 25 tonn på individuelle innfrysere, og 40 tonn på platefrysere. Innfrysingen er basert på selskapets Superfreeze, som gir rask innfrysing til minus 35 grader celsius.

Entec Evotec sin patenterte løsning for trålmottaket skal gi mindre stress og skader på fisken. Foto: Entec Evotec