Kystmagasinet melder at den franske regjeringen har redusert prisen på bunkers til fiskefartøy med 35 cent, tilsvarende 3,30-3,40 norske kroner. Etter at prisen ble satt ned, betaler franske fiskere nå rundt sju kroner per liter.
Dette gir fransk fisk et konkurransefortrinn i EU, mot både norsk fisk og fisk tatt av andre EU-lands fiskere.
En del franske fartøyer lå i havn da de ikke kunne lønne mannskapet. Nå er de på havet igjen, skriver Kystmagasinet.
Også franske fiskere har et system med lott som beregnes etter at alle driftsutgifter er trukket fra betalingen fartøyet får for fangsten. For et fartøy som bruker 10.000 liter diesel i uka, betyr prisendringen en besparelse på 30.000 – 35.000 kroner.
Les også
- Rekefisker må si opp mannskap og gå til Danmark for å fylle diesel
- Krever drivstoff-støtte til rekefiskerne: – Ser ikke bort fra at fisket kan stoppe opp
- Mange rekefiskere sliter, men nå går rekeprisen opp 30 kroner
- Både hav- og kystflåten rammes kraftig av høye drivstoffpriser. Reketråleren «Myntevik» er blant dem som sliter.
- Jack-Robert Møller ved Lyngen Reker: – Hvis utviklingen fortsetter må vi permittere