Det sa styreleder i torskenettverket Cod Cluster, Ørjan Nergaard, da han torsdag gjestet webinaret Sjømatpulsen i regi av Fiskeribladet og Intrafish.

Korona har ført til logistikkutfordringer og skyhøye fraktrater, noe som også har preget sjømatnæringene. I februar, da skreifisket slo til for fullt, førte mangelen på transport til at flere fiskemottak måtte stenge dørene.

– Transport har vært en utfordring, og jeg tror dette kan bli en stor brems til vinteren, å få fisken fort nok ut i markedet. Det kan være med på å bremse omsetninga, sa Nergaard.

Fikk du ikke med deg torsdagens utgave av Sjømatpulsen, kan du se den her:

Dyrere frakt - mer videreforedling?

Logistikkutfordringene var én av mange problemstillinger gjestene var innom, i et webinar som handlet om sjømatåret vi snart går inn i. Fra publikum kom det spørsmål om de økte transportprisene kan være en driver for å trekke hjem mer videreforedling til Norge.

Produksjonssjef i oppdrettsselskapet Edelfarm, Alice Øksheim, viste til at de allerede har investert i eget foredlingsanlegg i Bodø.

– Vi håper flere kommer til oss, sa hun.

Nergaard er styreleder for en gruppering fiskeriaktører, de fleste av dem på Myre og Båtsfjord, som har satt seg ambisjoner om å skape 1000 nye arbeidsplasser i fiskerinæringa de kommende årene.

– Det er ikke noen tvil om at det er bra at det blir vanskeligere å sende råstoffet ubearbeidet ut av landet. Men vi er avhengig av transport også når vi sender ut bearbeidede produkter. De høye prisene kommer av stor etterspørsel og mangel på transport. Mangelen er langt verre enn prisene, sa Nergaard.

Sjømatpulsen ble torsdag ledet av Fiskeribladets redaktør Øystein Hage (oppe til venstre), med gjestene Finn Arne Egeness (oppe til høyre), oppdretter Alice Øksheim og Ørjan Nergaard. Foto: Skjermdump

Nye rekorder

Norsk sjømateksport passerte i slutten av november 107,2 milliarder kroner, og rekordåret 2019 ble da passert. Gjestene i fredagens Sjømatpuls tror det går mot rekord også neste år.

– I en normalsituasjon setter norsk fiskeri- og havbruksnæring eksportrekord. Vi har økt etterspørsel etter sjømat, vi vet at lakseproduksjonen øker og har med oss inflasjonen som en liten drahjelp. Nå er omikron det store usikkerhetsmomentet. Spørsmålet er hvor lenge dette varer. Når alt åpner, vil det være god utvikling fremover, sa analytiker Finn-Arne Egeness.

– Aldri klok av skade

Prisutvikling for de store artene var også tema, der Nergaard i forkant av webinaret uttalte til Fiskeribladet at fiskerne trolig kan vente seg torskepriser opp mot 35-40 kroner i vinter.

Etter et år hvor mange i landindustrien har gjort god butikk på vinterens lave råstoffpriser, spår Nergaard at neste år blir et «normalår» med lave marginer.

– Industrien blir aldri klok av skade. De har tjent penger i år, noe som vil føre til knallhard kamp om råstoffet til neste år. Jeg tror flåten derfor vil nye godt av gode priser, sa han.