Norges Fiskarlag foreslår et kvotetillegg som gjøres gjeldende i det fartøyet har fisket 100 prosent av opprinnelig fartøykvote. Det kommer frem i et vedtak gjort mandag denne uken.

Det forutsettes at opprinnelig kvoteenhet i de ulike fartøygruppene garanteres. Fiske på en tilleggskvote kan eventuelt stoppes dersom en beregner at 100 prosent av gruppekvoten vil bli fisket.

I forrige måned oppfordret fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen (H) flåten til å fiske rubbel og bit av årets makrellkvote. Myndighetene mener det er viktig for fremtidige forhandlingsposisjoner på makrell.

Tirsdag står det igjen litt over 93.000 tonn makrell av den norske kvoten, Dette er inkludert fleks. Uten fleks står det igjen cirka 63.000 tonn.

Et reelt tillegg

Et kvotetillegg bør ikke kunne benyttes som fratrekk for kvantum fisket utover 100 prosent, skriver Fiskarlaget. De mener det må sees som et reelt tillegg der fartøy må ut på feltet for å kunne ta del i kvoteøkningen.

– Dette er viktig for at vi skal få til en faktisk kapasitetsøkning på feltet i tiden fremover. Denne justeringen av reguleringene vil øke innsatsen på feltet og samtidig gi alle fartøy en mulighet til å fiske kvotene sine, står det i vedtaket.

Dette ønsker de:

  • Ringnotgruppen er regulert med en kvoteenhet på 5,17. Fiskarlaget tilrår at fartøy som har fisket 100 prosent av fartøykvoten gis et særskilt tillegg på kvoteenheten på 0,5, og at gjeldende kvoteenhet på 5,17 fortsatt garanteres.
  • Trålgruppen er regulert med en kvoteenhet på 1,08. Fiskarlaget tilrår at fartøy som har fisket 100 prosent av fartøykvoten gis et særskilt tillegg på kvoteenheten på 0,14, og at gjeldende kvoteenhet på 1,08 fortsatt garanteres.
  • Fartøy i SUK-gruppen er regulert med en kvoteenhet på 4,81. Fiskarlaget tilrår at fartøy som har fisket 100 prosent av fartøykvoten gis et særskilt tillegg på kvoteenheten på 0,47, og at gjeldende kvoteenhet på 4,81 garanteres.
  • Fartøy i lukket kystgruppe er regulert med en garantert kvoteenhet på 33,925 tonn. Videre er fartøy med hjemmelslengde og største lengde under 15 meter regulert en kvoteenhet på 64,458 tonn for beregning av maksimalkvoten. Etter en helhetsvurdering går Norges Fiskarlag inn for at kystfartøy med største lengde under 15 meter som har fisket 100 prosent av maksimalkvoten gis et særskilt tillegg på 50 tonn pr. fartøy, mens fartøy med største lengde på 15 meter og større som har fisket 100 prosent av fartøykvoten gis et særskilt tillegg på 100 tonn pr. fartøy. Gjeldende kvoteenheter på henholdsvis 33,925 tonn og 64,458 tonn må garanteres.

Ba om klargjøring

1. oktober konkluderte Fiskarlaget med å avvente en slik tildeling. Da etterlyste de en tydeligere klargjøring fra myndighetene om hvordan kvotefleksibilitetsordningen vil bli praktisert knyttet til kvotebelastninger og avregninger på 2022-kvotene. Laget skriver i denne ukens vedtak: «Fiskarlaget konstaterer at det ikke foreligger ytterligere signaler på dette spørsmålet enn departementets brev av 23.9.2021.»

Etter en helhetsvurdering kom de nå altså frem til at det er nødvendig med kvotestimulerende tiltak.