Kan unge og smarte studenter bidra til å skape nye muligheter? Det ønsker næringa å finne ut av.

Etterspørselen etter tørrfisk går

, og i Norge er vel tørrfisken mest kjent for lutefiskelskerne, en aldrende og eksklusiv gjeng. Er det mulig å få innpass for tørrfisken i et marked der man i skrivende stund sliter for å få folk til å spise fisk tre ganger i uka?

Janita Arhaug, Sett Sjøbein Foto: Fridgeir Walderhaug

Nå tar tørrfisknæringen grep, og ser på nye innovasjoner som kan øke konsumet.

På Tørrfiskkonferansen 2018 som Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond arrangerer i Svolvær 4. mai skal stokker og tørrfisk vendes. Hvordan skal vi øke folks interesse og lyst på tørrfisk? Eller rettere sagt, hva skal til for at folk flest skal ofre tørrfisk en tanke? Den er steinhard, lukter litt «surt» og virker ganske så utilgjengelig for folk flest.

Sett Sjøbein arrangerer på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet denne uka en

. Vi har fløyet inn 20 masterstudenter fra ulike studieretninger fra høyskoler og universiteter i hele landet for å bli kjent med noen av de fantastiske og tradisjonsrike bedriftene som finnes i Lofoten. Her skal de få prøve fiskelykken sammen med erfarne fiskere, få komme inn i fiskemottak og produksjonsanlegg og de skal få treffe kunnskapsrike ambassadører fra ulike deler av næringa.

Lofoten er et fantastisk utgangspunkt for både å lære om sjømatnæringa, og for å få god innsikt i utfordringer og muligheter som finnes. Etter å ha fått denne innsikten, vil nemlig studentene få utlevert en utfordring som de skal løse for næringa i løpet av 48 timer, for så å presentere løsningsforslagene på Tørrfiskkonferansen i Svolvær.

Lofoten er et fantastisk utgangspunkt for både å lære om sjømatnæringa, og for å få god innsikt i utfordringer og muligheter som finnes

Målet med bootcampen er å danne en «kunnskapsbro» mellom studenter og sjømatnæringa. Vi ønsker å synliggjøre bredden i sjømatnæringa og gi studentene innsikt i hvilke muligheter de har med sine utdannelser til å finne spennende jobber. Enten de studerer jus, økonomi, logistikk, markedsføring, biologi eller toksikologi, så kan deres ungdommelige nysgjerrighet og nye tanker bli en berikelse for sjømatnæringa om de får sjansen til å bidra.

Både tørrfisknæringa og de unge er i alle fall klare til å ta tørrfisknæringa inn i en ny epoke. Vi håper at både bedriftsaktører, enten det er fiskere, utstyrsleverandører eller folk fra industrien, og folk flest har mulighet til å delta på Tørrfiskkonferansen for å høre de unges innspill til næringa.

Sett Sjøbein er et nasjonalt rekrutterings- og kompetanseprosjekt som skal få flere unge til å se muligheter innen sjømatnæringene. Prosjektet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) og Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF).