Det begynner å bli noen år siden tidligere fiskeriminister Per Sandberg løftet frem ambisjonen om norsk sjømateksport for 500 mrd i 2050. Med 107 mrd i eksportinntekter i 2019 kan veien synes både lang og bratt. Spesielt om man legger til grunn at mesteparten av eksporten går til middagskonsum, mens megatrender viser at forbrukerne stadig oftere velger bort middagsmåltidet til fordel for spiseklare og lett tilgjengelige produkter.

Halvert sjømatkonsum

Halveringen av sjømatkonsumet blant de under 34 år, som vi har sett de siste årene, kan i stor grad forklares av dette. Norges Sjømatråd har lenge etterlyst innovative i-farta-produkter for å møte de nye spisevanene, men det er svært lite nytt å finne i butikkhyllene. Enda mindre er det å få øye på når det kommer til markedsinnovasjon og det å bringe sjømaten inn på nye arenaer, som f. eks conveniencemarkedet.

Tidligere direktør for markedsinnsikt, Asbjørn Rørtveit, har i den forbindelse uttalt følgende:

«Convenience is a battle; it’s where seafood has been lagging behind for decades. Apart from the sushi trend and fish and chips, we are not really challenging the meat industry».

Rørtveit vet åpenbart hva han snakker om, for sjømatnæringa er ikke i nærheten av å utfordre kjøttindustrien med tanke på lettvinte og spiseklare produkter. Med det går også næringa og samfunnet glipp av enorme inntekter, arbeidsplasser og skatteinntekter, for ifølge Transparency Market Research verdsettes denne delen av kjøttmarkedet til ca 100 mrd årlig med en vekst på 7 prosent. Slett ikke verst til å være en nisje.

Dette kan sjømatnæringa gjøre like bra

Det kan forøvrig nevnes at det globale conveniencemarkedet er tre ganger større enn det globale sjømatmarkedet. Så hva er det kjøttindustrien gjør? Jo, de tørker kjøtt, gjerne fra storfe, tilsetter gode smaker og pakker det hele inn i forbrukervennlige i-farta-poser som kan kjøpes hvor som helst, når som helst. På den måten gjør de det svært enkelt for travle mennesker å få i seg et kjapt og næringsrikt kjøttmåltid uten å måtte tenke på tilberedning og oppvask. Applaus til kjøttindustrien for å sette kundeopplevelsen foran alt annet!

Men folkens, dette kan sjømatnæringa gjøre like bra. Om det er med hvitfisk, rødfisk eller krepsdyr, finnes det ingen motargumenter, heller tvert imot. Sluttproduktene vil være proppfulle av gode næringsstoffer, redusere klimautslippene vesentlig i forhold til kjøttindustrien og gjøre slutt på at næringa fremstår som akterutseilt på produkt- og markedsinnovasjon.

Men folkens, dette kan sjømatnæringa gjøre like bra. Om det er med hvitfisk, rødfisk eller krepsdyr, finnes det ingen motargumenter, heller tvert imot

GRÜNDERE: Ronny Slettmo og Espen Nilssen hos EasyFish AS. Foto: Jørn Mikael Hagen

Sett kunden først

Men mest av alt vil det være et svært godt bidrag til å gjøre hverdagen enklere og sunnere for folk flest, i hele verden. Ingen trenger betvile at det ligger enorme økonomiske muligheter i dette.

Apple, Amazon og Jack Links (verdens største beef jerky-produsent) er alle svært gode eksempler på hva gevinsten kan bli om man setter kundene først og legger all sin innsats i å forenkle hverdagen deres. Sjømatnæringa kan utvilsomt lykkes på samme vis, men da må mot, vilje og samarbeid legges på bordet.

Alt annet; råstoff, kunnskap og kapital, har vi jo plenty av. Kundene har talt. Som innovativ start-up i næringa, ber vi om hjelp slik at de kan få det de etterspør - en enklere og sunnere hverdag.