Jeg har sagt til Stortinget at jeg skal fremme en stortingsmelding. Dette vil jeg selvfølgelig følge opp. Fagfolkene i Nærings- og fiskeridepartementet er allerede i gang med arbeidet, og jeg legger opp til å fremme en kvotemelding tidlig i denne stortingsperioden.

Vi har laget oss et regelverk som setter svært mange begrensninger for hvordan fiskerne kan innrette seg. Systemet er modent for forenkling og modernisering. Dette er det bred enighet om.

Og det er bred enighet om at dagens strukturer i hovedsak skal bestå, men å låse all fiskeripolitikk i all fremtid vil være en gedigen bjørnetjeneste for næringen og samfunnet.

Vi bør derfor se på hvordan kvotesystemet i fiskeriene bør innrettes for framtida. Det har Eidesen-utvalget gjort. De leverte sin innstilling i desember 2016, deretter ble innstillingen sendt på høring. Høringsfristen ble utsatt til slutten av april, etter ønske fra flere organisasjoner i næringa. Og siden har departementet jobbet med saken. Kvotesystemet er et lappeteppe av regler, og det å ta en helhetlig gjennomgang bør ikke være et hastverksarbeid.

Fiskeribladet påstår at jeg tar enkeltforslag fra Eidesen-utvalget videre gjennom endringer i forskriftsverk og praksis. Da må jeg få spørre herr redaktør, hvilke deler av Eidesen-utvalgets innstilling er det jeg har gjennomført?

Både Stortinget og næringen vil ha en forutsigbar politikk. Der er vi helt enige. Og jeg ser frem til en konstruktiv dialog med næringskomiteen fremover, det kommer viktige saker som skal behandles. Vesentlig for disse er å skape forutsigbarhet og lønnsomhet som kommer næringen, kysten og samfunnet til gode.

Nå må Fiskeribladet tenke mindre konspiratorisk og mer konstruktivt.