Lerøy Seafood Group er utrolig flink på å selge fisk. De kan markedsføring, lager delikate og deilige produkter og har forstått hva som skal til for å få forbrukerne til å stoppe ved fiskedisken. Men samtidig er de sørgelig dårlig på kommunikasjon. Gang på gang går de på en brøler, og det virker ikke som om noen i Lerøy-ledelsen ser rekkevidden av egen oppførsel.

Lerøy er tross alt et børsnotert internasjonalt selskap.

Bakgrunnen er mangfoldig, men spesielt de siste ukenes fokus på luseproblemene ved Lerøys anlegg utenfor Frøya illustrerer hvor naiv og dårlig det går an å være.

gikk Norge rundt, men istedenfor litt ydmykhet velger Lerøy-sjefene nok en gang å bruke nisseluen. Den de har fremst i skapet, og bruker hver gang noe gjør litt vondt.

Istedenfor litt ydmykhet velger Lerøy-sjefene nok en gang å bruke nisseluen, den de har fremst i skapet

Lusebildene ga laksekritikerne vann på møllen. Dette var enda mer ammunisjon mot oppdrettsnæringen. De mer reflekterte i næringen forstod raskt at bildene var totalt ødeleggende for et allerede frynsete rykte. Det skal nemlig mange «Laks er viktig for Norge»-kampanjer til for å rette opp skadene slike bilder gjør.

At ikke ledelsen i Lerøy Seafood innså dette er ille. Nisselue-mentaliteten fikk det helt sikkert til å gå kaldt nedover ryggen på både informasjonsbyggerne hos konkurrentene og i sjømatorganisasjonene. Dette var garantert det siste de ønsket seg, i alle fall da det skjedde samtidig med NRKs Brennpunkt-dokumentar om næringen.

De fleste hadde nok derfor håpet på litt Lerøy-ydmykhet. For kunsten å legge seg flat, beklage og gjøre synlige grep er den eneste måten å bygge opp igjen tilliten på. Men dessverre, det skjedde ikke denne gangen heller. For som vanlig, stakk Lerøy-sjefene av. De gjorde seg utilgjengelige, svarte knapt på spørsmål fra media og svarte i alle fall ikke på det omverdenen lurte på.

Da de først dro opp igjen luen, for å se om det hadde blåst over, bortforklarte de problemene og gikk til angrep på kontrollørene. Knapt en beklagelse var å høre. På toppen av det hele påsto Mattilsynet at selskapet hadde

for lusetellingen. Kunne det blitt verre?

Skaden var rett og slett komplett, og Lerøy-sjefene tar ikke bare sitt eget rykte med ned i kloakken. Hele resten av næringens omdømme ryker til også. Håndteringen av saken er rett og slett en studie i brølere og feil. Så fatale at det blir vondt å se på. Og dessverre er det ikke første gangen.

Norges flinkeste fiskeselger, er verdens dårligste på kommunikasjon. Ingen gjør flere tabber enn Lerøy Seafood. Og de ser ikke ut til å lære. For hver gang Lerøy er i vinden, tar de på seg den samme nisseluen. De lukker øynene, og håper ingen ser på dem før alt har blåst over. Det er som å pisse i buksen, men aller surest må det være for alle dem som hver dag jobber for næringens beste.

At slike saker før eller siden vil slå tilbake som en bumerang er det heller ingen som forstår. For denne type oppførsel vil garantert slå ut på fiskesalget. Det er det helt utrolig at ikke også Lerøy-sjefene innser.