Etter flere tiår med nedgang i antall fiskere i Norge, har antallet stabilisert seg og endatil økt litt viser statistikkene fra Fiskeridirektoratet. I 2018 hadde vi 9542 heltidsfiskere fordelt på 6067 fiskefartøy. Antall fartøy har gått nedover i alle fartøygrupper med unntak av 10-10.99 m som øker. Gjennomsnittsalderen for fiskere i den minste kystflåten har vært høyest, og mange har nok fryktet at sjarkfiskerne er en utdøende rase. Men nå kommer de unge!

Det har vært mye snakk om « rekrutteringskvoteordningen». Formålet er å rekruttere unge fiskere til fiskeryrket. De som kan søke må være under 30 år, ha flere års fartstid, fagbrev og eierskap i et kystfiskefartøy. I 2019 ligger det an til at ti unge får en deltakeradgang gjennom denne muligheten. De som vinner i dette lotteriet er altså allerede etablert både som fisker og fartøyeier.

Rekrutteringskvoteordningen har bidratt til å skaffe oppmerksomhet rundt kystfiskeriene. Unge menn og kvinner ønsker nå å etablere seg i den minste kystfiskeflåten som fartøyeiere. Selv om flesteparten av de som har søkt om å få rekrutteringskvote har fått avslag, så har de fortsatt mulighet til å få oppfylt drømmen sin.

Det er imidlertid mange spilleregler som skal følges, og kostnadene ved å etablere seg er høye. Hvis fartøyet ditt ikke har nok å fiske på til å gi et godt inntektsgrunnlag må du kjøpe tilgang til mer kvote. Sikkerhets- og rapporteringskrav, utstyr og teknologi for å drifte effektivt og miljøvennlig, medfører også store kostnader. Vi har ulike typer fiskerier og rederier, fra den lille enmannssjarken til store rederi med havgående fartøy og flere hundre ansatte, og ressursene i havet skal fordeles på alle. I tillegg har vi et hav av forskrifter som skal følges, og et stammespråk som er vanskelig å sette seg inn i.

Unge menn og kvinner ønsker nå å etablere seg i den minste kystfiskeflåten som fartøyeiere

Flere blir sjokkert når det går opp for dem hva de har begitt seg ut på. Det er stor forskjell på å være mannskap og fartøyeier. Selv om du er en dyktig fisker, så vil det å være ansvarlig for rederiet, enten det er liten eller stor båt, medføre mye annet arbeid og ansvar som du ikke nødvendigvis kunne forestilt deg. Risikoen er stor, og læringskurven bratt. Hvilke kostnader kommer, og hvordan kan du finne ut hvilke finansierings- og støtteordninger som finnes? Hvilke lover og regelverk må du forholde deg til? Hvor finner du informasjon om ulike instanser du bør kjenne til, og finnes det noen ressurspersoner som du kan kontakte?

En variert fiskeflåte er viktig for både kystsamfunnene og for ressursene i havet. Derfor mener jeg det er flott at flere unge ønsker å etablere seg i kystflåten. La oss hjelpe de til å lykkes!