Men før jeg går gjennom dem, må vi ha en forståelse for hvorfor disse trendene oppstår, altså hva det er som påvirker konsumentene til å handle og tenke som de gjør.

Tom Jørgen Gangsø, direktør for markedsinnsikt og markedsadgang i Norges sjømatråd.

For det første har forbrukere, spesielt de unge, en økt interesse for at det de handler og spiser skal være bærekraftig.

Bærekraft er ikke bare et fancy ord bedrifter smykker seg med. De unge voksne er nemlig svært opptatt av at det de handler produseres bærekraftig.

Hva den enkelte legger i bærekraft varierer, men det er nok en overvekt av det som knytter det mest opp mot det miljømessige aspektet.

Tidsbruk påvirker matlaging

For det andre går vi inn i en eldrebølge, og dette er med på å avgjøre hva som spises og konsumeres. Folk generelt har økt fokus på helse og livsstil.

Det tredje punktet man må merke seg er at verden – og Norge – blir stadig mer urbanisert. Byene vokser, og folk lever i en travel hverdag.

Dette har mye å si på hvordan folk prioriterer tidsbruken sin, også når det gjelder matlaging.

Sist, men ikke minst, er det verdt å påpeke at teknologien er i rask utvikling. Nye handelsplattformer gjør at kunder er kun ett tastetrykk unna.

Med disse fire punktene i minne, skal vi nå se på de fem viktigste forbrukertrendene for norsk sjømat årene fremover. La oss starte med nettopp netthandel.

Netthandelen øker

Koronapandemien har ført til en kraftig økning i netthandelen, spesielt i Asia. I dag blir cirka 28 prosent av dagligvarehandelen i verden gjort over nett, men koronapandemien har vært med å fremskynde denne utviklingen med flere år.

Netthandel åpner for å nå sjømatkonsumenter på en helt ny måte. Onlineløsninger for salg, streaming av produktlanseringer, og samarbeid med dagligvarebutikker som allerede har egne nettbutikker, er noe vi i den norske sjømatnæringen må se på nå.

E-handelen øker raskt, og konsumentundersøkelser viser at stadig flere ønsker å handle sjømat over nett – noe som gir nye, spennende muligheter for hele den norske sjømatnæringen.

Bærekraftsfokus blant de unge

Som nevnt tidligere er bærekraft viktig for folk. Bedrifter som ikke følger opp og beviser at deres produksjon er bærekraftig og miljøvennlig, risikerer å miste kunder.

Bærekraftsmerking på produkter er derfor avgjørende, for studier fra Global Web Index viser at folk faktisk er villige til å ta personlig ansvar ved å handle de riktige miljøvennlige varene. 71 prosent av befolkningen sier at bærekraft og miljø er viktigere nå enn før, og tallene for unge voksne ligger på 81 prosent.

Dette er verdt å merke seg, for det er de unge som er fremtidens sjømatspisere. Riktignok er de fortsatt svært opptatt av pris, men trenden viser at bærekraft får et stadig større fokus, og pandemien har vært med på å styrke miljøagendaen hos folk.

Gjennom våre analyser har vi også sett at bærekraft har ulik betydning avhengig av hvor i verden du er. For eksempel har Sør-Korea og Frankrike ulik oppfatning av bærekraft, så når det gjelder bærekraftstrenden er kunnskap makt.

Åpenhet

Med miljø og bærekraft i tankene er det naturlig å gå over på trenden om åpenhet. Dagens forbrukere er mer kravstore nå enn tidligere, og på grunn av sitt engasjement for bærekraft, er de også opptatt av at produsenter, som sjømatnæringen, kan bevise og synliggjøre at maten de produserer og høster fra havet er gjort på en riktig måte.

Spørsmål konsumentene stiller er: Hvor kommer maten fra? Hvordan blir den produsert, og hva inneholder den? Spesielt de unge er opptatt av dette, og de mest ivrige sjekker gjerne dine nettsider for å finne fakta og bakgrunnsinformasjon.

De krever å se hvordan fisken behandles i alle ledd fra hav til bord, og er de ikke fornøyde med åpenheten eller informasjonen de får, er sjansen stor for at de velger et annet alternativ.

Her er blockchain et nytt begrep. Det er en teknologi som gjør det mulig å spore alt fra opphavsland, fraktinformasjon og lignende.

Formålet med blockchain er å optimalisere kundeopplevelsen ved å tilby en transparent verdikjede. Her er det flere initiativ på gang i sjømatnæringen som vil bli interessant å følge videre.

Enkle og tilrettelagte løsninger

Raskt oppsummert betyr convenience at folk ønsker kjappe, enkle og trygge løsninger – altså mat som kan tilberedes raskt og er tilrettelagt for en hektisk hverdag. Folk prioriterer ikke å lage et velsmakende og sunt fiskemåltid fra bunnen av, for de vil ha tidseffektive middager som sparer dem for tid og arbeid. Smak, næringsinnhold og pris er vesentlig.

Conveniencetrenden er en av årsakene til at sushi er blitt en stor hit. Folk i byene har god tilgang på sushibrett og takeaway.

Undersøkelser viser at folk ønsker å spise mer fisk, og selv om mange er blitt flinkere til å tilberede et fiskemåltid hjemme nå som restaurantene har vært stengt, føler de fortsatt at det er enklere å lage kjøtt eller kylling.

Derfor må det tilbys flere alternativer for «ferdigretter», «rett-i-ovnen-retter» med fisk som hovedprotein. Her ligger sjømaten fortsatt et stykke bak kjøttalternativene. Det hjelper heller ikke at fiskerettene er mindre synlig i butikkene.

Helse og velvære

Eldrebølgen er som sagt i gang. Kroniske sykdommer øker, og i tillegg har pandemien gjort at folk har et større fokus på helsa si. Dette gir muligheter for sjømaten – som er kjent for å være sunn og helsebringende.

I Sjømatrådets store forbrukerundersøkelse har vi i flere år spurt folk rundt om i verden hva som er viktig for dem når de handler sjømat, og blant 23.000 respondenter er helse eller sunnhet en av de tre viktigste årsakene til at de spiser og serverer familien fisk.

Derfor er helseaspektet viktig for norsk sjømatnæring når de skal markedsføre sin sjømat. Folk er villige til å investere i helsa si, så nå har man mulighet til å kommunisere og bevise for kundene at sjømat er det rette valget.

Komplekse forbrukere med makt

Skal jeg oppsummere disse fem forbrukertrendene enkelt, vil jeg si at dagens konsumenter er blitt mer komplekse, og kanskje har de også fått litt mer makt på grunn av det. De krever mye, og de er våkne.

De følger med på det som skjer, samtidig som de forlanger enkle, bærekraftige og tilrettelagte løsninger. Maten de handler skal helst være et tastetrykk unna, den skal være rask, god og produsert på en bærekraftig måte som tilfredsstiller deres verdivalg – og den skal selvfølgelig også være sunn.

Klarer ikke sjømatprodusenter å tilfredsstille disse kravene, blir de enkelt og greit valgt bort. Og det viktigste av alt: Snur kundene ryggen til deg, er det vanskelig å få dem tilbake.

Konsumenttrender er viktig, og dette har kun vært en rask gjennomgang. Ønsker du mer innsikt i temaet, finner du Sjømatrådets trendrapport på seafood.no. La gjerne rapporten bli en del av ferielektyren din.

God sjømatsommer!