Fiskeribladet mener: NH90-helikoptrene er blitt en skandale uten like

Kystvakthelikopteret NH90 øver på KV Senja, utenfor Harstad. Problemet er at det er så få helikoptre i lufta. Nå har forsvaret snart brukt 11 milliarder kroner på 14 nye helikoptre som aldri har blitt noe. Kan kun betegnes som en skandale, mener Fiskeribladet.
Kystvakthelikopteret NH90 øver på KV Senja, utenfor Harstad. Problemet er at det er så få helikoptre i lufta. Nå har forsvaret snart brukt 11 milliarder kroner på 14 nye helikoptre som aldri har blitt noe. Kan kun betegnes som en skandale, mener Fiskeribladet.Foto: Jakob Østheim/Forsvaret

Forsvaret har bare ett av de mye omtalte NH90-helikoptrene operative, men de resterende står uvirksomme eller er ikke kommet til Norge ennå. Kjøpet av de nye helikoptrene fremstår som en parodi, og vi forstår godt at landets fiskere er bekymret for beredeskapen både på kysten og til havs.

Anskaffelsen av NH90-helikoptrene kan ikke betegnes som noe annet enn en skandale. I 2018 konkluderte blant annet Riksrevisjonen med at Forsvaret og skattebetalerne hadde brukt 8 milliarder kroner på noe som aldri var kommet. Summen er nå blitt til over 11 milliarder, og det er ingen tegn på at det vil stoppe med det.

Regjeringen har hele tiden lovet å holde Stortinget orientert, men situasjonen er ikke noe bedre enn det den var i 2018. Til og med forsvarsminister Frank Bakke-Jensen har karakterisert prosjektet som en katastrofe, og det er vel egentlig bare en underdrivelse.
Totalt skulle 14 NH90-helikoptre vært på plass i 2008, men bare åtte er levert. Seks brukes kun til trening. Det er dessuten langt dyrere å drive og vedlikeholde helikoptrene enn det som først var antatt. Fabrikkene sliter med å levere både helikopter og reservedeler, skriver Forsvarets forum. Derfor vurderer Forsvaret også å leie andre type helikoptre, i påvente av at NH90-ene kan begynne å fly.
Kystvakten er også bekymret for situasjonen med at kun to helikoptre er i luften, og sjef for operasjonsavdelinga i Kystvakten, Birger Ingebrigtsen, innrømmer overfor Fiskeribladet at situasjonen er uholdbar. Denne uvissheten har fiskerne og de som opererer på havet måtte leve med i nærmere 20 år.
Leder i Norges Fiskarlag, Kjell Ingebrigtsen, frykter for fiskernes liv, siden de er helt avhengig av helikoptrene i beredskapen. De bidrar til en trygghet alle fiskerne er opptatte av når de er på havet. Det er dessverre ikke tilfellet i dag.

Det er oppsiktsvekkende at skandalen ikke har hatt større konsekvenser enn det den har. Politisk virker det som ingen har tatt ansvar, og trolig er det bare flaks at ikke konsekvensene på havet har vært større.

Hele NH90-prosjektet burde vært skrotet for flere år siden, men nå har det trolig gått så mange milliarder at det er for seint å snu.

(Vilkår)
Publisert 17. July 2021, kl. 05.01Oppdatert 17. July 2021, kl. 05.01
lederNH90Frank Bakke-JensenForsvaretNorges Fiskarlag