Pandemi og rekordhøye kvoter for torsk var ikke ideelt da vi forlot startblokka i januar.

Riktignok har fisket i år vært vanskelig for mange, og mye av torskekvoten gjenstår fremdeles.

Eivind Hestvik Brækkan, sjømatanalytiker Norges Sjømatråd

Ute i markedene har det derimot gått langt bedre enn fryktet for fersk, hel torsk. Eksportvolumet ble hele 10.000 tonn høyere enn i fjor, noe som selvsagt har bidratt til lavere priser enn både fjoråret og 2019.

Hvis vi derimot sammenligner med 2018, som var forrige gang vi hadde like høyt eksportvolum i årets fire første måneder, endte gjennomsnittlig eksportpris både da og i år på 33 kroner.

Vi har altså, midt i pandemien, klart å oppnå den samme prisen på fersk, hel torsk.

Det er knallsterkt.

Det er godt å se at når restaurantene holder stengt, klarer dagligvarebutikkene å selge unna torsken vår – til og med i april, da vi sendte enorme mengder ut i markedene.

Bare se på årets apriltall:

  • Norge eksporterte 11 600 tonn fersk torsk, inkludert kvalitetsmerket skrei, til en verdi av 385 millioner kroner i april.
  • Volumet økte med 61 prosent.
  • Verdien økte med 77 millioner kroner, eller 25 prosent, sammenlignet med april i fjor.

Vi kan trygt si at alle de som jobber med å få fersk, hel torsk fra hav til konsument har lyktes denne vinteren. Dette er gledelig, og årets sesong beviser at kvaliteten og allsidigheten til norsk torsk passer godt for spesielt europeere i disse pandemitider.

Det at vi klarer å selge så store mengder fersk torsk i butikkene viser at det er mange fiskespisere som har eksperimentert og prøvd seg på nye torskeretter hjemme. Forhåpentligvis drar vi nytte av at folk er blitt flinkere på kjøkkenet når verden normaliseres og restaurantene åpner igjen. Det blir en vinn-vinn-situasjon, med høyt konsum både hjemme og ute.

I vinter var de største markedene for norsk, fersk torsk Danmark, Polen og Nederland – våre tradisjonelle transitt- og videreforedlingsmarkeder.

Tar vi et dypdykk i den kvalitetsmerkede skreien vår, finner vi det største konsumet i Spania, Frankrike og Tyskland.

I år eksporterte vi 4690 tonn kvalitetsmerket skrei, litt mindre enn tidligere år. Verdien kom på 200 millioner kroner, en nedgang på 23 prosent fra 2020.

Selv om prisen på både fersk torsk og kvalitetsmerket skrei er lavere enn i 2019 og 2020, har prispremien for kvalitetsmerket skrei aldri vært høyere. Eksportprisen for en kilo kvalitetsmerket skrei var i gjennomsnitt 25 prosent høyere enn for vanlig torsk.

En av grunnene til at jeg skriver at vintersesongen ble et eventyr, er at historiene som kommer fra markedene der ute er gode. Hører vi på min kollega i Spania, sjømatutsending Bjørn-Erik Stabell, manglet det kun tre lastebiler med skrei for å klare å sette eksportrekord i år. Det er imponerende, for restaurantene – som til vanlig står for 60 prosent av skreiomsetningen i Spania, har vært stengt.

Stabell forteller at det er flere årsaker til at skreisesongen ble så bra i Spania. Først og fremst har markedsføringskampanjen, takket være ekstra støtte fra Råfisklaget og fiskerne, gitt svært god synlighet for skrei i Spania. Hele 5000 butikker deltok i årets skreikampanje. Den digitale kampanjen fungerte også svært godt.

Den mest populære oppskriftsvideoen med skrei på vår spanske Facebookside ble sett over 1,3 millioner ganger. Stabell trekker også frem suveren kvalitetsjobbing hele veien fra fisker til pakkeri. Han har ikke fått en eneste klage på kvalitet i år. Resultatet er svært fornøyde spanjoler.

Prater vi med sjømatutsendingen i Frankrike, Trine Horne, får vi også en god historie. Restaurantene i Paris har vært stengt siden oktober, og dermed er det supermarkeder og dagligvarebutikker som har vært de eneste salgskanalene for skrei denne vinteren – og skreien har vært svært synlig der. Den har også vært godt omtalt i mediene, og kvaliteten har vært upåklagelig.

Med denne raske oppsummeringen kan vi avslutte vintersesongen for torsk og skrei. Selv om sesongen for mange fiskere har vært lang og utfordrende, har eventyret ute i markedene utrolig nok endt godt – til tross for pandemi, stengte restauranter og dårlig vintervær som gjorde at vi snublet ut av startblokka.