Rosso er fra idylliske Piemonte. Her produserer han sin egen vin – i likhet med mange andre vinbønder i området. Da Rosso tok over gården etter sin far for 16 år siden, måtte han ta noen grep for å kunne lage sin egen vin og øke produksjonen – istedenfor å selge druene til en større produsent, slik mange små vinbønder gjør. Rosso måtte lage en historie rundt vinen sin, gjøre det kjekt å drikke akkurat den vinen han produserer. I tillegg inviterte han tilreisende vinturister på prøvesmaking.

– Dersom de får et forhold til produsenten, og kjenner historien bak produksjonen, blir de ofte lojale kunder. De føler at vinen smaker bedre,

.

Så enkelt! Så lurt. Er vi flinke nok til å fortelle våre historier ute i markedet? Og er vi i det hele tatt stolte av dem?

Ta for eksempel norsk oppdrettsnæring, som startet på slutten av 1960-tallet. Da satte brødrene Grøntvedt på Hitra ut laksesmolt i merder i sjøen og gjennombruddet for lakseoppdrett kom i begynnelsen av 1970-årene. Siden har norsk lakseoppdrett vokst seg stor og kraftig, gitt oss enorme eksportinntekter og viktige arbeidsplasser – for dette skjer ute i distriktene våre, folkens! Der trengs det både folk og arbeidsplasser. Hva hadde Hitra vært i dag uten pionerer som Ove og Sivert Grøntvedt, som sammen med Arne Ratchje skapte oppdrettseventyret i Sør-Trøndelag?

Det er all grunn til å være stolt av våre historier, våre pionerer og våre produkter fra havet.

I tillegg spiser vi mer laks nå enn før – fordi tilgjengeligheten er der og de fleste har skjønt at det er sunt å spise laks. Norge er ubestridt «europamester» i oppdrett. Vi har til og med fått verden til å elske laks til sushi, etter at japanerne fikk øynene opp for den norske oppdrettslaksen. Takket være noen norske smartinger som tok med seg oppdrettslaks til Japan i forbindelse med et salgsfremstøt i landet i 1985. Ideen var muligens helt vill da den ble lansert for 30 år siden, og gudene vet hvilke røverhistorier som ble servert for å overbevise japanerne om denne oransje fisken – men det funket!
Denne uken er fiskeriminister Elisabeth Aspaker på besøk i Asia – blant annet for å markere 30-års jubileet for norsk lakseeksport til Japan.

– Det strategiske grepet som ble tatt av myndigheter og næring i felleskap i 1985 fikk betydning langt over det jeg tror noen forutså den gang. Innpass på det japanske markedet har vært nøkkelen for den globale sushi-trenden og av stor betydning for den norske laksens posisjon verden rundt. I dag ligger det norsk laks på over halvparten av verdens sushi-biter, uttalte Aspaker forut for reisen.

Joda, det er all grunn til å være stolt av våre historier, våre pionerer og våre produkter fra havet. Vi må bli flinkere til å fortelle om dem og synliggjøre verdien av dem. Litt prøvesmaking av produktene for de som reiser langs kysten vår hadde heller ikke vært å forakte. Hvert fiskemottak, oppdrettsanlegg eller fiskeindustrianlegg burde ha mulighet til å tilby en smak av havlandet Norge og fortalt sin historie. Det skaper lojale kunder, slik vinbonden Linello Rosso har lært av egen erfaring. Også kunne vi blitt litt stoltere og rakere i ryggen når vi forteller at vi er fra sjømatnasjonen Norge.